عربستان سیسی را تهدید کرد ... از ایران فاصله بگیر

عربستان سیسی را تهدید کرد ... از ایران فاصله بگیر
يکشنبه 22 اسفند 1395 - 23:05

یک روزنامه نگار سعودی فاش کرد که عربستان در نامه ای به رئیس جمهور مصر فهمانده است که اگر مواضع او همچنان با محور روسیه – ایران – سوریه همسو باشد، از حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بهره مند نخواهد شد.

العالممصر

«صالح الفهید» در پیامی در صفحۀ تویتر خود نوشت:«محتوای نامۀ عربستان برای عبدالفتاح سیسی این بود: «تا وقتی که همسو با محور روسیه – ایران – سوریه موضع می گیری، نه از کشورهای عرب حاشیۀ خلیج (فارس) حمایت درخواست کن و نه انتظار پشتیبانی داشته باش».

به نوشتۀ وبگاه «وطن یغرد خارج السرب» پیش از این نیز، منابع آگاه خاطر نشان کرده بودند که عربستان به دنبال ایجاد رویکردی مبتنی بر قطع حمایت ها از مصر در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و قاهره به این دلیل، دچار بحرانی بزرگ خواهد بود.

به گفتۀ این منابع، مصر سعی کرد روابط خود با عربستان را حفظ کند و در همین راستا، «عمرو موسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب سعی کرد تنش ها میان دو کشور را کاهش دهد، اما این تلاش ها با مخالفت عربستان، به در بسته خورد.

این منابع تاکید کردند که ریاض، به عمرو موسی ابلاغ کردند که درصدد برانگیختن سایر کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس هستند تا از هرگونه پشتیبانی از دولت کنونی مصر خودداری کنند و علت این رویکرد، پایبندی مصر بر مواضع خود در قبال سوریه و یمن از یک سو و عدم پایبندی به واگذاری دو جزیرۀ تیران و صنافیر به عربستان از سوی دیگر است.

به گفتۀ این منابع، امارات و کویت، درخواستِ عربستان برای قطع پشتیبانی و کمک به مصر را نپذیرفتند زیرا از فاصله گرفتن در این شرایط از مصر بیمناک بودند، با این حال عربستان به جریان سازی ضد دولت سیسی پرداخت و در خصوص پایبندی این دولت به موارد مصرف تعیین شده برای کمک های 50 میلیارد دلاری کشورهای عربی به مصر ابراز تردید کرد.

205

 

پربیننده ترین خبرها