ترامپ معاونش را به آسیا می‌فرستد

ترامپ معاونش را به آسیا می‌فرستد
دوشنبه 23 اسفند 1395 - 17:36

معاون رئیس جمهور آمریکا، اندونزی را به عنوان نخستین مقصد سفر آسیایی‌ خود انتخاب می‌کند.

العالم-آمریکا

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا قرار است ماه آینده میلادی در آغاز تور سفرهای آسیایی‌اش به اندونزی سفر کند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که به نوشته یک مجله ژاپنی نگرانی‌هایی درباره تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به آسیا برخلاف دوره اوباما و سیاست "آسیا محوری‌"‌اش وجود دارد.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در حال حاضر توافقنامه تجاری مشارکت ترانس پاسیفیک را که یکی از ارکان اقتصادی استراتژیک در میان کشورهای آسیایی و آمریکا به شمار می‌رفت، رد کرده است.

خبرها حاکی از آن است که مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا قرار است به ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نیز سفر کند و برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی و توسعه فعالیتهای چین در دریای چین جنوبی احتمالاً موضوعات اصلی مذاکرات خواهند بود.

این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که تنش در منطقه پس از تازه‌ترین آزمایش موشکی‌ کره شمالی و قتل برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر این کشور در مالزی تشدید شده است.

اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد و اخیراً نیز با چند حمله از سوی نیروهای شبه نظامی داعش دست به گریبان بوده است.

ویرانتو، وزیر امنیت عالی اندونزی در رابطه با سفر پنس گفت: معاون رییس جمهور آمریکا در این سفر جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونزی را ملاقات می‌کند و درباره تروریسم و مسائل امنیتی دیگر مذاکره خواهند کرد.

وزیر امنیت عالی اندونزی پس از ملاقات با سفیر آمریکا در جاکارتا به خبرنگاران گفت: ما در این جلسه درباره سفر برنامه ریزی شده معاون رییس جمهور آمریکا به اندونزی و مسائل استراتژیکی که لازم است در دستور کار مذاکره با رییس جمهور کشورمان قرار گیرد، صحبت کردیم.

وی افزود: هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است.

سفر مایک پنس به آسیا متعاقب سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه جاری (مارس) به ژاپن، کره جنوبی و چین خواهد بود.

به نقل از دو منبع خبری دولت اندونزی، مایک پنس همچنین قرار است در سفرش درباره اختلافات بین دولت اندونزی و شرکت "فریپورت مک‌موران"، غول صنعت معدن آمریکا مذاکره کند.

شرکت فریپورت تهدید کرده است که دولت اندونزی را به خاطر مقررات معدن که اخیر ویرایش شده است و باعث پسرفت عملکرد این شرکت در ایالت شرقی پاپوای اندونزی شده، به دادگاه می‌کشاند.

 

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها