کمک اعراب به اسرائیل برای احداث جزیره در ساحل غزه

کمک اعراب به اسرائیل برای احداث جزیره در ساحل غزه
دوشنبه 23 اسفند 1395 - 22:54

شبکه اول تلویزیون اسرائیل اعلام کرد : ییسرائل کاتس وزیر حمل و نقل اسرائیل با چند مسئول عرب برای بررسی طرح "احداث یک جزیره نزدیک سواحل باریکه غزه" دیدار کرد.

العالم - فلسطین

پایگاه روسیا الیوم امروز دوشنبه گزارش داد: یائیر وینرِب خبرنگار شبکه اول تلویزیون اسرائیل این خبر را بدون ذکر نام مسئولان عرب منتشر کرد و گفت: آنها از کشورهایی هستند که با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند و حرف هایی درباره دریافت هزینۀ احداث این جزیره از کشورهای اروپایی زده می شود.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از احداث این جزیره حمایت می کند.

کاتس از چند ماه پیش برای یافتن حامیانی مالی برای طرح احداث جزیره تلاش می کند و می گوید که جزیرۀ جدید در 5 / 4 کیلومتری از سواحل باریکه غزه احداث خواهد شد و 7 تا 8 کیلومتر مربع مساحت خواهد داشت و دارای بندر، فرودگاه، نیروگاه برق و مرکز تصفیۀ آب خواهد بود و با یک پل به غزه متصل خواهد شد و از طریق یک پست بازرسی، مواد و کالاها از این پل به غزه فرستاده می شود.

اسرائیل نگران به خطر افتادن امنیت خود در صورت تشدید اوضاع اجتماعی و معیشتی نامناسب فلسطینی های باریکه غزه است و می ترسد که تشدید اوضاع آنها جرقۀ جنگ را بزند.

کاتس مدعی است که برای جزیرۀ جدید حامیانی مالی در عربستان سعودی و چین پیدا کرده است. وی سال 2014 برای اولین بار طرح احداث جزیره نزدیک سواحل غزه را پیشنهاد کرد و از آمریکا و روسیه هم خواسته است که در احداث جزیرۀ جدید مشارکت کنند.

طبق طرح پیشنهادی کاتس؛ نیروهای امنیتی بین المللی به مدت 100 سال در جزیرۀ جدید مستقر خواهند شد و نیروی دریائی اسرائیل نیز سواحل غزه را تحت کنترل خود خواهد گرفت ولی هیچ منطقه مسکونی در جزیره احداث نخواهد شد. 

ییسرائل کاتس

سواحل غزه

 

214

پربیننده ترین خبرها