گفتگوی وزیران خارجه روسیه و ترکیه در باره آستانه

گفتگوی وزیران خارجه روسیه و ترکیه در باره آستانه
سه شنبه 24 اسفند 1395 - 01:32

سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه در باره مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان که چهارمین دور آن فردا (سه شنبه) آغاز می شود، تلفنی گفت وگو و رایزنی کردند.

العالم-اروپا

 در این گفت وگوی تلفنی که شامگاه دوشنبه انجام شد، مساله سوریه و روند مذاکرات سوری مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: دو طرف روند مقدمات دور چهارم نشست آستانه، اجرای توافق های مربوط به نظام آتش بس در سوریه و برقراری مذاکرات سوری را سودمند خواندند و با توجه به نتایج دیدار اخیر سران روسیه و ترکیه در مسکو شرایط کنونی را بررسی کردند.

نشست چهارم آستانه فردا سه شنبه در پایتخت قزاقستان با شرکت طرف های سوری و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه برگزار می شود.

نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.

هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نیز پیشتر نشست دوم را برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.

آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.

نشست سوم آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات های روسیه ای و ترکیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد.

تشکیل گروه کاری برای بحث درباره پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه، تداوم و تقویت آتش بس فراگیر در این کشور و تسهیل در مذاکرات دولت و نمایندگان 9 گروه مسلح مخالف پذیرنده پیمان پایان درگیری ها در سه نشست آستانه پیگیری شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها