وزیر نفت خبرداد

توافق نفتی ایران و عراق برای توسعه میادین مشترک

توافق نفتی ایران و عراق برای توسعه میادین مشترک
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 12:13

وزیر نفت گفت: بر اساس توافق حاصله بین ایران و عراق سهم نفت دو کشور مشخص می‌شود و هر یک از طرفین در صورت تمایل می‌تواند سهم خود را به دیگری بفروشد و یا بخرد.

العالم- ایران

"بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت درباره موضوع تفاهمنامه وزرای نفت ایران و عراق بر سر میادین مشترک اظهار داشت: ما در خصوص تولید در دو میدان نفت شهر و یک میدان دیگر در خوزستان مذاکره کردیم که به طور مشترک توسعه داده شود. یعنی یک طرح توسعه و یک پیمانکار داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه این طرح توسعه مشترک برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است، افزود: بر اساس این تفاهمنامه  هر کشوری مجبور نیست که به طور جداگانه چاه، تاسیسات و یا واحد بهره برداری احداث کند.

زنگنه تصریح کرد: در میادین کوچک باید دو تا سه چاه احداث شود و یک واحد بهره برداری کوچک نیز نیاز دارد. بر این اساس نیازی نیست که هر کشوری به صورت جداگانه چاه، واحد بهره برداری و یا خط لوله احداث کند.

وی تاکید کرد: سهم نفت دو کشور نیز توافق می شود و هر یک از طرفین در صورت تمایل می‌تواند سهم نفت خود را به دیگری بفروشد و یا بخرد. 

وزیر نفت یادآور شد: در این طرح شرکت‌ها کار را انجام می دهند و به آن معنا نسیت که دولت‌ها پروژه را اجرا می کند و اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید ببینیم که اجازه قانونی به ما داده می شود یا خیر.

وی در ادامه از احتمال سپردن توسعه آذر 2 به شرکت اویک خبر داد و افزود: این شرکت باید توانایی خود را اعلام کرده و شرکای خود را معرفی کند و اگر قابل قبول بود کار را با این شرکت ادامه می دهیم.

مقام عالی وزارت نفت خاطرنشان کرد: فاز 2 آذر در قالب بیع متقابل توسعه پیدا می‌کند  اما این که در قالب قراردادهای جدید نفتی باشد یا خیر در حال بررسی است.

ایلنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها