استفاده از ربات‌ها برای کمک به کودکان دیابتی

استفاده از ربات‌ها برای کمک به کودکان دیابتی
پنج‌شنبه 26 اسفند 1395 - 16:13

"ربات همبازی" می‌تواند به کودکان مبتلا به دیابت برای انتخاب مواد غذایی در طول روز کمک کند.

العالم - گوناگون

 محققان اروپایی در قالب برنامه‌ای به نام ربات همبازی، ربات و برنامه‌های کاربردی طراحی کرده‌اند که می‌توان آنها را روی تبلت و تلفن همراه نصب کرد تا با استفاده از آنها به کودکان مبتلا به دیابت برای انتخاب مواد غذایی در طول روز کمک کرد.

این ربات که نوعي دوست و همبازی کودکان است، قرار است به یکی از اعضای خانواده تبديل شود. دو كودك هلندي به نام‌هاي تاتوم و آریان كه هردو مبتلا به ديابت هستند،‌ در اين برنامه حضور دارند.

اين دو كودك روی تبلت‌هایشان برنامه‌های کاربردی مخصوصی دارند كه به آنها در انتخاب غذای مناسب، تنظیم میزان کربوهیدرات و فعالیت‌های بدنی‌شان در طول روز کمک می کند.

سه بیمارستان و دو سازمان حمایت از بیماران مبتلا به دیابت در هلند و ایتالیا نيز در این طرح پژوهشی همكاري دارند.

ربات حاضر در اين پروژه نيز در مطب پزشكان و در هنگام معاينه با كودكان همبازي مي شوند. این ربات که برای کنترل تغذیه کودکان است نقش دوست کودک را ايفا كرده و در حين بازي با او اشتباهاتي انساني مرتكب مي‌شود و به کودکان فرصت مي‌دهد اشتباه او را تصحیح کنند.

پزشکان متخصص اطفال می توانند هر روبات را جداگانه برنامه‌ریزی کنند و برای هر کودک اهداف متفاوتی تعیین کنند. محققان می‌گویند حضور اين ربات ها باعث مي‌شود کودکانی راحتتر برای معاينه به پزشک مراجعه كنند.

ربات در بازی از کودک می خواهد که بین اعمال مختلفی که در زندگی روزمره پیش می آید یکی را انتخاب کند مثلا رفتن به جشن تولد یا انتخاب دسر، و کودک باید چیزی را انتخاب کند که از هر نظر برای سلامتیش بهتر است. بعد جای کودک و روبات عوض می شود و نوبت ربات است که جواب درست را پیدا کند.

ربات درباره دارو دستوری به کودک نمی دهد اما کمک می کند عوارض ناشی از دیابت را تشخیص دهد. پژوهشگران کاری کرده اند که اطلاعات شخصی یک کودک به کودک دیگری فرستاده نشود.

پژوهشگران قصد دارند کودکان بیشتری را در این آزمایش شرکت دهند و شبکه‌ای مبتنی بر ابر‌داده‌ها به وجود بیاورند که بین ربات‌ها و تبلت‌ها ارتباط برقرار کند و به این دوستان الکترونیکی امکان دهد همراه با کودکان رشد کنند و یاد بگیرند.

منبع : خبرآنلاین

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها