حساسیت های روسیه برای فروش اس 400 به ترکیه

حساسیت های روسیه برای فروش اس 400 به ترکیه
جمعه 27 اسفند 1395 - 14:31

با توجه به عضویت ترکیه در پیمان ضد روسی ناتو و میزبانی گسترده از نظامیان آمریکایی، اعلام مذاکرات فروش سامانه پدافند موشکی اس 400 به آنکارا می تواند برای روسیه حساسیت های زیادی داشته باشد.

العالم ـ یادداشت

با توجه به انتشار مطلبی در نشریه های روسیه در روز 17 اسفند ماه در خصوص اعلام مذاکرات فروش سامانه پدافند موشکی اس 400 به آنکارا تحت عنوان «آیا روسیه به عضو ناتو اس400 می دهد»، گفته شده است که با وجود عضویت ترکیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به ویژه حضور گسترده و همیشگی نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی اینجرلیک، مهم ترین مساله احتمال دستیابی غرب به فناوری جنگ افزار پیشرفته اس400 است که براساس گزارش ها از نوع پاتریوت ساخت آمریکا هم برتر است.
مسکو افزوده بود: با توجه به اینکه سامانه اس 400 تاکنون فقط به صورت انحصاری در اختیار ارتش روسیه است و بسیاری از مناطق مهم این کشور از جمله مسکو در پوشش دفاع هوایی این جنگ افزار قرار دارد، احتمال دسترسی غربی ها به اطلاعات تخصصی آن می تواند نگران کننده باشد، زیرا گونه جدید و پرتوان تر آن به نام اس 500 هم در حال ساخت است و آموزش شماری از نظامیان روسی برای کار با آن نیز ادامه دارد.
اکنون به نظر می رسد، آنکارا با درک این نگرانی احتمالی روسیه، درصدد رفع آنها است و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه دیروز (پنجشنبه) در این باره آشکارا سخن گفته است.
ایشیک وعده داده است که اگر ترکیه اس400 را از روسیه خریداری کند، این جنگ افزار دفاعی را در سامانه سپر موشکی ناتو ادغام نخواهد کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه ملیت نوشت که وزیر دفاع ترکیه همچنین از حصول پیشرفت در مذاکرات با مسکو درباره خریداری اس400 خبر داد، اما تاکید کرد که هنوز توافق های مشخصی حاصل نشده است.
«نبود توافق مشخص بین مسکو و آنکارا در باره اس400» در حالی از سوی ایشیک اعلام شده است که برخی رسانه های ترکیه ای روز چهارشنبه از توافق ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری دو کشور در زمینه فروش این سامانه خبر داده بودند، در حالیکه کاخ کرملین موضع دیگری اعلام کرد.
روز چهارشنبه همزمان با انتشار اخباری مبنی بر اینکه رئیس جمهوری روسیه برای فروش سامانه پدافند موشکی اس400 به ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور توافق کرده است، کاخ کرملین اعلام کرد: دو طرف برای مذاکره در این باره موافقت کرده اند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با اعلام این خبر، افزود: سران دو کشور در باره اجرای چنین برنامه ای ابراز علاقه کرده اند و در شرایط کنونی نیز موضوع ارزیابی «امکان اجرای چنین معامله ای است».
وی اظهار کرد که در صورت وجود «امکان فروش اس 400» به ترکیه که علاقه به خرید آن دارد، طرف روسی با چنین همکاری مخالفت نمی کند.
به گزارش ایرنا، از سوی دیگر، با توجه به پیشینه رقابت و تقریبا دشمنی سیاسی حدود هشت ماهه آنکارا با مسکو بر سر ساقط کردن جنگنده این کشور بر فراز سوریه از سوی ترکیه در آذر ماه سال گذشته که به کشته شدن یکی از دو خلبان آن منجر شد، باید مذاکرات در باره فروش اس 400 بسیار حساس باشد تا با توجه به تجربه قبلی، از این سامانه استفاده ابزاری ضد روسی و حتی کپی سازی نکند.
پس از ساقط شدن بمب افکن روسی بر فراز سوریه با شلیک موشک از جنگنده ترکیه ای، همکاری های اقتصادی آنکارا و مسکو آسیب زیادی دید که شتاب بخشی برای بازسازی آن نیز یکی دیگر از محورهای سفر اردوغان به ترکیه است.
مناسبات مسکو و آنکارا پس از این واقعه به شدت تیره شد و روسیه روابط بازرگانی به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری را با ترکیه قطع کرد و سبب کاهش چندمیلیارد دلاری ارزش همکاری های اقتصادی دو کشور شد.
روند تیرگی روابط پس از نامه اردوغان به پوتین که از سوی کاخ کرملین به عنوان عذرخواهی پذیرفته شد، پایان یافت و مذاکرات سران و مقام های بلندپایه روسی-ترکیه ای نیز تحرک نسبی در روابط دو کشور را فراهم کرده است.
اس 400 با توان شلیک همزمان 72 موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله و دو تا 27 کیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود که توان نابود سازی اهداف آئرودینامیکی را در فاصله 3 تا 250 کیلومتری با ارتفاع از 100 متر تا 27 کیلومتر را دارد.
این سامانه متحرک زمین به هوا که در طول هشت دقیقه از حرکت به حالت استقرار و آماده باش شلیک می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افکن و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته کاربرد دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها