اپلیکیشنی اندرویدی برای نظارت بر استفادۀ کودکان از گوشی

اپلیکیشنی اندرویدی برای نظارت بر استفادۀ کودکان از گوشی
شنبه 28 اسفند 1395 - 00:11

اپلیکیشن جدید گوگل به والدین کودکان زیر ۱۳ سال که از دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید استفاده می کنند، امکان نظارت بیشتر بر روی فعالیت های مجازی فرزندانشان را از نصب نرم افزار گرفته تا مدت زمان استفاده از دستگاه اندرویدی فراهم می نماید.

العالم - گوناگون

امکان دسترسی تمام کاربران اندروید به تمام محتوای ارائه شده بر روی فروشگاه اپلیکیشن گوگل به نام play Store باعث شده است تا والدین نسبت به استفاده فرزندان از محتواهای غیر مناسب نگران باشند. از این رو گوگل اپلیکیشن جدیدی با نام Family Link را برای این دسته از والدین ارائه کرده است. این اپلیکیشن به والدین کودکان زیر ۱۳ سال که از دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید ۷۷ استفاده می کنند  امکان نظارت بیشتر بر روی فعالیت های مجازی فرزندانشان را از نصب نرم افزار گرفته تا مدت زمان استفاده از دستگاه اندرویدی فراهم می نماید.
گوگل در راستای سیاست گسترش استفاده از فروشگاه اپلیکیشن play store قصد دارد تا استفاده از این فروشگاه و خانواده های وابسته به آن را برای همه سنین امکان پذیر نماید. در این راستا روز گذشته گوگل اپلیکیشن جدیدی از خانواده google play را با نام Family link معرفی کرده است که به والدین اجازه می دهد تا برای کودکان خود حساب کاربری تحت نظارت ایجاد نمایند. این حساب کاربری کاملاً تحت کنترل والدین است. والدین می توانند در این اپلیکیشن لیستی از اپلیکیشن هایی که کودکانشان می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند را ایجاد کنند و از طرفی نحوه ورود فرزندانشان به حساب های کاربری خود را از طریق دستگاه های خود نظارت کنند. از طرفی با استفاده از حساب های کاربری ساخته شده در این اپلیکیشن والدین می توانند زمان خواب کودکان خود را به اپلیکیشن داده تا بعد از آن ساعت صفحه نمایش دستگاه فرزندانشان به حالت قفل شده در آید. همچنین والدین می توانند صفحه نمایش دستگاه کودکان خود را نیز با استفاده از دستگاه خود قفل کنند.
نکته مهم این است که والدین تنها برای فرزندانی که دارای دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید ۷ یا همان اندروید نوقا هستند می توانند چنین حساب های کاربری را بسازند. برای ساخت این حساب های کاربری والدین ابتدا باید اپلیکیشن مربوط به Family Link را بر روی دستگاه فرزندان که دارای سیستم عامل اندروید ۷ است دانلود و نصب کرده و سپس یک حساب کاربری با استفاده از این اپلیکیشن ایجاد نمایند. بعد از دانلود، نصب و ایجاد حساب کاربری استفاده امکان استفاده از این اپلیکیشن فراهم خواهد شد. سپس والدین می بایست برای فرزندان زیر ۱۳ سال خود لینک دعوت نامه را ارسال نمایند. هنوز معلوم نیست که ارسال این دعوت نامه از طریق گوگل چگونه است.
پیش از این نیز سایت آمازون در فروشگاه تبلت خود امکان ایجاد حساب کاربری تحت نظارت والدین برای فرزندان زیر ۱۳ سال ایجاد کرده بود. در واقع این سایت برای آن دسته از والدینی که فرزندانشان از دستگاه های کیندل برای خواندن کتاب استفاده می کنند امکان ایجاد حساب های کاربری تحت نظارت بالایی را فراهم کرده بود. همچنین آمازون تبلت هایی به نام Fire مخصوص کودکان زیر ۱۳ سال ارائه داده بود که تنها محتوای مناسب برای کودکان بر روی آن قابل اجرا بود از طرفی امکان محدود سازی زمان فعالیت صفحه نمایش و همچنین استفاده از تبلت فقط برای اهداف آموزشی نیز برای کاربران فراهم شده بود.  در نگاه اول شاید به نظر می رسد که اقدام گوگل برای ارائه چنین اپلیکیشنی در واقع یک نوع کپی برداری از آمازون باشد اما چیزی که اپلیکیشن Family Link را متفاوت می سازد این اپلیکیشن بر روی تمامی دستگاه هایی که مجهز به سیستم عامل اندروید ۷ هستند قابل استفاده است و لازم نیست والدین برای فرزندان خود تبلت ها و یا گوشی های خاصی را خریداری نمایند.
نکته مهم دیگر این است که اپل متاسفانه در خصوص ارائه امکانات تحت نظارت والدین برای کودکان کمی از قافله عقب مانده است و تنها امکانات آموزشی برای کودکان فراهم آورده است.
با تمام این تفاسیر برخی از کودکان هستند که می توانند حساب های کاربری بدون محدودیت برای خود ایجاد کنند زیرا متاسفانه امکان تشخیص سن واقعی کاربر توسط هیچ نرم افزاری امکان پذیر نیست و کاربر می تواند با وارد کردن اطلاعات غلط امکان دسترسی نا محدود به تمام اپلیکیشن ها را برای خود فراهم کند. بنابراین به نظر می رسد والدین می بایست نسبت به استفاده فرزندان زیر ۱۳ سال خود از انواع و اقسام تبلت ها و گوشی های هوشمند نهایت دقت را به خرج دهند.


منبع : click

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها