تا سال ۲۰۲۹ ... هوش مصنوعی از ذهن انسان پیشی خواهد گرفت

تا سال ۲۰۲۹  ... هوش مصنوعی از ذهن انسان پیشی خواهد گرفت
شنبه 28 اسفند 1395 - 00:26

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۹ از هوش انسان پیشی می گیرد و این موضوع نه تنها تهدیدی برای بشریت نیست، بلکه می تواند فرصت هایی برای پیشرفت انسان نیز فراهم کند.

العالم - گوناگون

ری کرزویل ، فردی که تاکنون پیش بینی های زیادی در حوزۀ تکنولوژی انجام داده، معتقد است که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۹ از هوش انسان پیشی می گیرد و این موضوع نه تنها تهدیدی برای بشریت نیست، بلکه می تواند فرصت هایی برای پیشرفت انسان نیز فراهم کند.
ری کرزویل سرپرست بخش مهندسی گوگل ، فردی است که به پیش بینی آینده شهرت دارد و موارد مختلفی را پیش بینی کرده است که موارد زیادی از پیش بینی های او درست بوده است. او از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، ۱۴۷ مورد پیش بینی انجام داده است و مدعی است که ۸۶ درصد پیش بینی های او درست بوده است.
او در هفته پیش در کنفرانس SXSW پیش بینی کرد که ۱۲ سال دیگر عملکرد هوش مصنوعی از هوش انسان پیشی خواهد گرفت. این فرضیه تحت عنوان تکینگی فناوری یا singurality شناخته می شود. او طی انجام مصاحبه ای در SXSW اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۹ کامپیوترها دارای هوش انسانی خواهند شد.
پدیده تکینگی فناوری زمانی رخ می دهد که دستگاه های مختلف به دلیل پیشرفت های باورنکردنی در فناوری مختلف، مخصوصا هوش مصنوعی، هوشمندتر از انسان شوند.
قبلا نیز پیش بینی هایی در این مورد انجام شده است؛ اما زمان تخمین زده شده توسط کرزویل برای رخ دادن این اتفاق، زودتر از سایر پیش بینی ها است. به عنوان مثال ماسویاشی، مدیر عامل شرکت Softbank نیز پیش بینی کرده است که عملکرد هوش مصنوعی در سال ۲۰۴۷ از هوش انسان بهتر خواهد شد؛ اما به نظر کرزویل، مقدمات این اتفاق بزرگ دنیای فناوری از هم اکنون آغاز شده است.
او اذعان کرد که این پدیده باعث می شود که کامپیوترها هوش انسانی پیدا کنند و آن زمان است که ما آن ها را در مغز خود به کار می گیریم و به سیستم های ابری متصل می کنیم که این موضوع باعث می شود هوش بشر متحول شود؛ بنابراین می بینیم که روند نزدیک شدن عملکرد هوش مصنوعی به هوش انسان و پیشی گرفتن آن از هوش انسان، با روند سریعی در حال انجام است.
آیا این موضوع یک تهدید برای انسان محسوب می شود؟
همه ما می دانیم که این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد حال این سوال مطرح می شود که آیا این موضوع یک تهدید برای انسان محسوب می شود و بشر باید در مورد آن نگران باشد؟
همه ما می دانیم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، هوش مصنوعی کنترل جهان را در دست می گیرد. درست است؟
دانشمندان بزرگ و نام آشنای عرصه علم و فناوری مانند الون ماسک، استیون هاوکینگ و حتی بیل گتس نیز در مورد این موضوع هشدار داده اند.
اما کرزویل نظر متفاوتی دارد و معتقد است که این موضوع نه تنها هیچ تهدیدی برای انسان محسوب نمی شود، بلکه مشتاقانه منتظر است که این اتفاق بزرگ هر چه سریع تر رخ دهد.
ما بارها در فیلم های علمی و تخیلی شاهد این موضوع بوده ایم که هوش مصنوعی دنیا را تسخیر کرده است و انسان ها را به بردگی خود آورده است.
اما کرزویل معتقد است که تسخیر جهان توسط هوش مصنوعی فقط تصور و تخیل مردم است و هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
کرزویل اذعان کرد که در دنیای فناوری فقط یک یا دو هوش مصنوعی وجود ندارد، بلکه میلیارد ها هوش مصنوعی در حال حاضر کنترل امور را  در دست دارند.
وی بر این باور است که پیشرفت هوش مصنوعی نه تنها هیچ تهدیدی برای بشریت محسوب نمی شود، بلکه فرصت هایی نیز برای پیشرفت واقعاً چشمگیر بشر فراهم می کند و همان فناوری که باعث پیشرفت هوش مصنوعی می شود، زمینه پیشرفت انسان را نیز فراهم می کند.
او اذعان کرد که پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسان باعث می شود که دستگاه های مختلف به انسان قدرت ببخشند.
وی اذعان کرد که این موضوع باعث می شود که ما باهوش تر شویم. اگر چه در حال حاضر از کامپیوتر در مغز انسان استفاده نمی شود، اما تا سال ۲۰۳۰ بشر کامپیوترها را به بخش نوقشر مغز خود که مربوط به تفکر انسان است، متصل می کند
این ایده شبیه به ایده بحث برانگیز تور عصبی الون ماسک و ایده مفهومی متاهوش پیتر دیاموند، مدیر عامل سازمان XPRIZE است. کرزویل در رابطه با اینکه پیشرفت هوش مصنوعی چگونه می تواند باعث پیشرفت هوش انسان نیز شود، می گوید زمانی که کامپیوترها به بخش نوقشر ما متصل شوند، ما با مزه تر خواهیم شد، در موسیقی پیشرفت خواهیم کرد و جذاب تر خواهیم شد.
وی در ادامه گفته های خود افزود: “ما به دنبال این هستیم که ارزش های انسانی را بیش از پیش تقویت است و توانایی بالقوه بشر را هر چه بیشتر شکوفا کنیم.”
کرزویل خطاب به افرادی که تصور می کنند تصور ذهنی او در مورد آینده هوش مصنوعی و گسترش جامعه سایبرنتیک (جامعه ای که تعامل زیادی میان انسان با ماشین و ماشین با ماشین است)، تا حدودی دور از ذهن است، به این موضوع اشاره می کند که هم اکنون نیز کامپیوتر در مغز افراد به کار گرفته شده است و بیماران آلزایمری از جمله این افراد هستند.
کرزویل معتقد است که به زودی هدف دستیابی به یک جامعه سایبرنتیک گسترده و پیشرفته، محقق خواهد شد و استفاده از کامپیوتر در مغز انسان در دهه ۲۰۳۰ باعث خواهد شد که حافظه انسان به میزان زیادی تقویت شود.
بنابراین کرزویل معتقد است که هوش مصنوعی نه تنها دنیا را تسخیر نخواهد کرد، بلکه ترکیب هوش انسان و هوش مصنوعی در آینده، ترکیب بی نظیری به وجود خواهد آورد و بر این باور است که هوش مصنوعی در آینده همه چیز را تغییر خواهد داد.
او در پایان گفت : “ما به دنبال برآورده کردن نیازهای انسان هستیم. هدف ما تقویت ذهن انسان و شکوفایی هر چه بیشتر توانایی های هنری انسان است.”


منبع : click

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها