احیای خط لوله گاز ایران -پاکستان- هند پس از تحریم

احیای خط لوله گاز ایران -پاکستان- هند پس از تحریم
يکشنبه 29 اسفند 1395 - 22:13

کمیته نفت و گازِ پارلمان هند از دولت این کشور خواست خط لوله گاز ایران -پاکستان- هند را، باتوجه به لغو تحریمهای ایران بار دیگر احیا کند.

العالم - آسیا

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی روزنامه اکونومیک تایمز نوشت: اعضای کمیته دائمی نفت و گاز در پارلمان هند، گزارشی را تهیه و به پارلمان این کشور تحویل دادند که در بخشی از آن آمده است: دولت (هند) باید شرایط را برای احیای مجدد پروژه احداث خط لوله گاز ایران -پاکستان- هند - که دولت این کشور آن را در سال 2008 میلادی به علت تحریم های آمریکا علیه ایران، تقریباً به طور کامل رها کرده بود - بار دیگر مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود که آیا در حال حاضر، با توجه به لغو تحریم های ایران پس از آغاز اجرای برجام، شرایط برای احیای این پروژه به حالت مساعد و مطلوب رسیده است یا خیر.

این منبع افزود: دولت هند که به منابع گاز طبیعی برای تأمین انرژی این کشور به شدت نیاز دارد، پس از رها کردن پروژه مزبور، خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند را که خط انتقال رقیبِ ایران-پاکستان-هند به حساب می آید، دنبال کرده است. از سال 2008 به این طرف، تقریباً هیچ پیشرفتی در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند حاصل نشده یا صرفاً پیشرفت هایی بسیار جزیی در این پروژه ایجاد شده است.

یکی از مقامات وزارت نفت هند که در جلسه کمیته یاد شده در پارلمان این کشور شرکت داشت، خطاب به اعضای این کمیته گفت: وزارت نفت در حال بررسی این موضوع است تا مگر بتواند از طریق این خط لوله، گاز طبیعی را از میدان گازی پارس جنوبیِ ایران، به پاکستان و از آنجا به هند، با ظرفیت انتقالِ 60 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در هر روز، منتقل کند. البته طبق قرارداد امضا شده در خصوص این خط لوله، گاز انتقالی از ایران باید به طور مساوی میان هند و پاکستان تقسیم شود.

طول این خط لوله از ایران تا مرز هند در نزدیکیِ گذرگاه مرزی بارمِر حدود 2135 کیلومتر تخمین زده شده است، که 1100 کیلومترِ آن در خاک ایران، و مابقی در خاک پاکستان خواهد بود. براساس ارزیابی هایی که در ابتدای این پروژه - پیش از آن که این پروژه بر اثر تحریمهای ایران رها شود - انجام شده بود، تکمیل این خط لوله (در آن زمان) مستلزم بیش از هفت میلیارد دلار سرمایه گذاریِ مستقیم بود. این در حالی است که اگر سه کشور تصمیم بگیرند پروژه یاد شده را بار دیگر به جریان بیاندازند، باید ارزیابی های جدیدی درباره هزینه های مورد نیاز این پروژه ارائه کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها