ترکیه بار دیگر خواستار استرداد گولن از آمریکا شد

ترکیه بار دیگر خواستار استرداد گولن از آمریکا شد
چهارشنبه 2 فروردين 1396 - 15:11

وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر از دولت آمریکا خواست تا فتح الله گولن روحانی ناراضی ساکن پنسیلوانیا و متهم ردیف یک کودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) را دستگیر کرده و به ترکیه مسترد کند.

العالم ـ ترکیه

مولود چاووش اوغلو که جهت شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش به آمریکا سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار با جف سشنز وزیر دادگستری آمریکا در واشنگتن، بار دیگر موضوع بازداشت و استرداد فتح الله گولن را مطرح کرد.
وی در این دیدار با اشاره به این که پرونده قضایی فتح الله گولن و گروه منسوب به او(فتو) به انضمام دلایل جدید توسط وزیر دادگستری ترکیه به آمریکا ارسال شده و در اختیار مقامات آمریکایی قرار گرفته است، تاکید کرد: بازداشت موقت و استرداد گولن برای آنکارا بسیار مهم است.
به گزارش ایرنا، دولت ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.
مقامات ترکیه در دیدارهای خود با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز تا کنون نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم که 26 نفر از آنها دارای رتبه ژنرالی هستند، در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها