عفو بین‌الملل: فروش سلاح به عربستان متوقف شود

عفو بین‌الملل: فروش سلاح به عربستان متوقف شود
پنج‌شنبه 3 فروردين 1396 - 06:40

سازمان عفو بین الملل در اقدامی بی سابقه از حمایت تسلیحاتی آمریکا و انگلیس از عربستان انتقاد کرد و توقف فروش سلاح به عربستان را خواستار شد.

العالم یمن
عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا و انگلیس، با قراردادن میلیاردها دلار سلاح در اختیار عربستان، باعث تشدید نقض حقوق بشر در یمن می شوند.
بر اساس گزارش عفو بین الملل، از آغاز جنگ علیه یمن در مارس 2015، واشنگتن و لندن در مجموع بیش از 5 میلیارد دلار سلاح در اختیار عربستان قرار دادند، که این رقم بسیار بیشتر از 10 برابر آن چیزی است که طبق برآوردها، وزارت امورخارجه آمریکا و وزارت توسعه انگلیس در بودجه های خود به عنوان کمک به یمن طی 2 سال گذشته اختصاص داده اند.
"لین معلوف" مدیر پژوهش دفتر منطقه ای عفو بین الملل در بیروت در این بیانیه تأکید کرد: 2 سال جنگ باعث شده است که 3 میلیون نفر از سرزمین خود فرار کنند، و زندگی هزاران شهروند از هم پاشیده شود، و یمن گرفتار فاجعه ای انسانی شود، به صورتیکه اکنون 18 میلیون یمنی به شدت نیازمند کمکهای انسانی هستند.
معلوف خاطرنشان کرد: با وجود کمکهای چند میلیون دلاری بین المللی؛ بسیاری از کشورها به دلیل ادامه ارسال میلیاردی سلاح به یمن، در رنج و گرفتاری مردم این کشور سهیم هستند.
بر اساس این گزارش، از سلاح های صادر شده از سوی کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس، در ارتکاب موارد گسترده ای از نقض حقوق بشر استفاده شده است، و این سلاح ها موجب بروز فاجعه انسانی در این کشور شده. این کشورها درحالی با فروش جدید سلاح موافقت کرده اند، که برای کاهش بحرانی که خودشان در ایجاد آن سهیم بوده اند، کمکهای انسانی به یمن ارائه می دهند.
عفو بین الملل هشدار داد: مردم یمن در حال پرداخت هزینه این قراردادهای تسلیحاتی هستند؛ قراردادهایی که بیانگر حجم نفاق کشورهای امضا کننده آنها می باشند.
عفو بین الملل از جامعه جهانی خواست اقدامی فوری برای ممنوع کردن فروش سلاح (به عربستان) صورت دهد، و فورا تحقیقی بین المللی درباره جنایتها در یمن آغاز کند.
این سازمان از همه کشورها از جمله آمریکا و انگلیس درخواست کرد فورا ارسال سلاحهایی را که ممکن است از آنها در جنایت جنگی و نقض قوانین بین المللی در یمن استفاده شود، متوقف کنند.

پربیننده ترین خبرها