ان‌پی‌آر: بداقبالی، مهم‌ترین علت بروز سرطان!

ان‌پی‌آر: بداقبالی، مهم‌ترین علت بروز سرطان!
جمعه 4 فروردين 1396 - 11:04

بر اساس یک پژوهش، بروز اختلالات منظم در تقسیم سلول‌ها عامل ایجاد دو سوم از موارد سرطان است.

العالم - گوناگون

به نقل از رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)؛ استعمال دخانیات و عوامل ژنتیک می‌توانند به بروز سرطان منجر شوند؛ ولی بر اساس یک مطالعه جدید، بیشتر تغییرات سلولی که بروز و ابتلای سرطان را به همراه دارند، به طور طبیعی رخ می‌دهند.
به باور پژوهشگران این مطالعه که روز پنجشنبه منتشر شد، ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ یافته‌ای که بسیار جنجالی به شمار می‌رود.
پژوهشگران مرکز سرطان «کیمل» در جانز هاپکینز دو سال پیش نیز نظریه‌ای مشابه مطرح کرده بودند که به باور بسیاری از فعالان حوزه سلامت، مانع از آن می‌شود که مردم به پیام‌های پیشگیری از سرطان توجه نشان دهند.
به همین دلیل، وقتی نوبت به انتشار یافته‌های جدید آن‌ها رسید، «برت ووجلستین» -- یکی از دو پژوهشگر مرتبط با این مطالعه – کوشید در ابتدا به این دغدغه و نگرانی پاسخ دهد. وی در یک کنفرانس خبری گفت: «همه ما موافقیم که 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. اما باید پرسید سایر سرطان‌ها که مشخص است قابل پیشگیری نیستند چه شرایطی دارند؟»
به گفته وی، هرگاه یک سلول کاملاً طبیعی تقسیم می‌شود، در زمان انتقال دی‌ان‌ای خود چندین اشتباه مرتکب می‌شود. این‌ها تغییراتی طبیعی هستند. این تغییرات در بیشتر اوقات، در اجزای کم‌اهمیت دی‌ان‌ای رخ می‌دهند. این همان خوش‌اقبالی است. وی می‌افزاید: «اما گهگاه این تغییرات در ژنی اتفاق می‌افتند که سرطان‌زا محسوب می‌شود. این یعنی بد‌اقبالی.»
وقتی دو یا سه ژن سرطان‌زا در یک سلول تغییر کنند، یک سلول سالم را به سلولی سرطانی تبدیل می‌کنند.
در مقاله آن‌ها که در نشریه «ساینس» منتشر شده است، این پژوهشگران کوشیده‌اند با اعداد و ارقام نشان دهند این اختلالات با چه درصدی بخشی اجتناب‌ناپذیر از تقسیمات سلولی هستند، با چه درصدی به دلیل تماس با مواد شیمیایی مضر نظیر دود سیگار پدیدار می‌شوند، و درصد ارثی بودن آن‌ها چقدر است.
آن‌ها به این نتیجه رسیدند که 66 درصد از کلیه تغییرات تصادفی هستند، حدود 29 درصد بر اثر شرایط محیطی رخ می‌دهند، و حدود 5 درصد ارثی هستند. البته بنا بر یافته‌های آن‌ها، این ارقام بسته به نوع سرطان متفاوت هستند. برای مثال، سرطان ریه عمدتاً به دلیل شرایط محیطی رخ می‌دهد؛ در حالی که بیشتر موارد ابتلای کودکان به سرطان بر اثر این تغییراتِ ناشی از بداقبالی پدیدار می‌شوند.
به گفته آن‌ها، والدین اغلب گمان می‌کنند آن‌ها به نوعی مقصر ابتلای فرزندانشان به سرطان هستند؛ اما اینطور نیست. آن‌ها باید درک کنند که این سرطان‌ها بدون در نظر گرفتن رفتارهایشان در هر صورت رخ می‌داد. آن‌ها می‌افزایند: «نیازی نیست به وضعی که به اندازه کافی ناراحت‌کننده است، تقصیر را هم بی‌افزاییم.»
البته افراد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های قابل پیشگیری را با اجتناب از دخانیات، تغذیه مطلوب و حفظ وزن مناسب کاهش دهند. اما خبر بد این است که بیشتر تغییرات به طور طبیعی رخ می‌دهد. پس مردم باید چه کنند؟ پژوهشگران پاسخ جالبی به این پرسش دارند: «هیچ. در حال حاضر، هیچ.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها