سی‌ان‌ان:

ژاپن و میوه‌های لوکس/ طالبی 27 هزار دلاری! +تصاویر

ژاپن و میوه‌های لوکس/ طالبی 27 هزار دلاری! +تصاویر
جمعه 4 فروردين 1396 - 14:57

سی‌ان‌ان در گزارشی به فرهنگ عرضه میوه‌های لوکس و گران‌قیمت در ژاپن و دلایل آن پرداخت.

العالم - گوناگون

وبسایت شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: اگر به پنجره‌هایش نگاهی بیندازید، تصور می‌کنید با مکان فروش جواهرآلات روبرو هستید. اما یک نگاه به درون جعبه‌های شیشه‌ای درخشان در فروشگاه‌های «سمبیکیا» در توکیو شما را با گنج‌های گران‌بهایی از یک نوع دیگر مواجه می‌کند.
از هندوانه‌هایی به شکل قلب گرفته تا انگورهای «روبی رومن» که دانه‌هایی به اندازه توپ تنیس روی میز دارند، تخصص این فروشگاه عرضه میوه‌هایی خوش‌طعم است که با قیمت‌هایشان، اشک را در چشمان شما جاری می‌کنند.
البته میوه‌های گران و دارای اشکالی جالب، مختص فروشگاه‌های «سمبیکیا» نیست. این محثولات در ژاپن معمولاً در حراجی‌ها به قیمت ده‌ها هزار دلار فروخته می‌شوند. در سال 2016، یک جفت طالبی برتر هوکایدو به قیمت 27240 دلار به فروش رسید که یک رکورد محسوب می‌شود.
به گفته «سویون شیم،» رئیس مدرسه بوم‌شناسی مردم در دانشگاه ویسکانسین، در فرهنگ آسیایی و به خصوص در جامعه ژاپن، رفتار مردم با میوه‌جات متفاوت است. خرید و مصرف میوه با رسوم اجتماعی و فرهنگی پیوند خورده است. به گفته وی، میوه فقط بخش مهمی از رژیم غذایی آن‌ها نیست؛ بلکه – مهم‌تر از آن – میوه یک کالای لوکس محسوب می‌شود و یکی از اجزای حیاتی و سنتی در رسوم پیچیده هدیه دادن ژاپنی‌ها به شمار می‌رود.
در ادامه این گزارش آمده است: به عمل آوردن محصولات برتر معمولاً به روش‌هایی دقیق و تلاش فراوان نیازمند است که کشاورزان ژاپنی آن‌ها را توسعه داده‌اند. برای مثال، تولید «توت‌فرنگی شاهدخت زیبا» بسیار دشوار است.
«آکودا نیچیو،» کشاورزی که این توت‌فرنگی‌ها را تولید می‌کند می‌گوید برای رسیدن به این شکل جذاب، 15 سال وقت صرف کرده است. هر یک از این توت‌فرنگی‌ها به اندازه توپ تنیس است و حدود 4395 دلار فروخته می‌شود. تولید هر یک از آن‌ها 45 روز زمان می‌برد. «نیچیو» راز تولید آن‌ها را فاش نمی‌کند؛ چرا که نگران است سایرین بلافاصله از او تقلید کنند. او هر سال تنها حدود 500 توت‌فرنگی ویژه تولید می‌کند.
"کمیابی" هم تاکتیکی است که تولیدکنندگان انگور «روبی رومن» در ژاپن از آن بهره می‌برند. سالانه تنها 2400 خوشه از این میوه‌های سرخ‌رنگ عرضه می‌شود. این انگورهای یاقوتی و لوکس، درشت و قرمز‌رنگ هستند و – مانند جواهری که به آن شبیه هستند -- ساختار یاقوت را در ذهن تداعی می‌کنند.
انگورهای «روبی رومن» نخستین بار در سال 2008 عرضه شد و هم‌اکنون هر خوشه از آن می‌تواند بهایی حدود 880 دلار داشته باشد؛ گرچه این قیمت معمولاً بسیار بالاتر هم می‌رود.
سال گذشته یک فروشگاه بزرگ در جنوب‌غربی ژاپن برای بخشی از نخستین برداشتِ انگور «روبی رومن،» در یک حراجی 9700 دلار پرداخت کرد. خرید این فروشگاه تنها از 30 دانه انگور تشکیل می‌شد؛ یعنی هر دانه انگور به بهای حدود 320 دلار به فروش رسید.
در ادامه این مطلب آمده است: پس چرا مصرف‌کنندگان ژاپنی مایلند هزینه‌های گزافی برای خرید میوه بپردازند؟
بر خلاف بسیاری از فرهنگ‌های غربی که سیب و پرتقال را به دلیل ارزش غذایی‌شان می‌ستایند، ژاپنی‌ها برای میوه ارزشی روحانی قائل می‌شوند و معمولاً آن را به «خدایان» در معابد هدیه می‌دهند. به همین دلیل، میوه‌های برتر نمادی از احترام با خود به همراه دارند.
به گفته سویون شیم، مردم این میوه‌های گران‌قیمت را خریداری می‌کنند تا نشان دهند هدیه‌هایشان تا چه اندازه برای دریافت‌کنندگان، برای موقعیت‌های خاص و یا برای فردی که از اهمیت اجتماعی برخوردار است (مانند رئیس شما)، خاص هستند.
گفته می‌شود ژاپنی‌ها با چشمانشان می‌خورند. به همین دلیل، بسته‌بندی و ظرف میوه‌های گران‌قیمت، به اندازه محتویات درون آن پیچیده و جذاب است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها