گردهمایی سران اتحادیه اروپا در شصتمین سالگرد تصویب توافقنامه رم

گردهمایی سران اتحادیه اروپا در شصتمین سالگرد تصویب توافقنامه رم
شنبه 5 فروردين 1396 - 13:38

سران اتحادیه اروپا امروز به مناسبت شصتمین سالگرد امضای توافقنامه رم در پایتخت ایتالیا گرد هم می‌آیند.

العالم - اروپا

به گزارش سایت بی‌بی‌سی؛ سران 27 کشور اتحادیه اروپا – بجز انگلیس – امروز برای گرامی‌داشت شصتمین سالگرد امضای «توافقنامه رم» در پایتخت ایتالیا گرد هم می‌آیند.

این کشورها با امضای یک اعلامیه جدید، معاهده سال 1957 رم را که به ایجاد این اتحادیه منجر شد گرامی خواهند داشت.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در این مراسم حضور ندارد. وی قصد دارد روز چهارشنبه فرایند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را آغاز کند.

حامیان و مخالفان اتحادیه اروپا قصد دارند در رم راهپیمایی کنند. در پی حمله تروریستی چهارشنبه گذشته در لندن، اقدامات امنیتی در رم تشدید شده است.

پاپ فرانسیس – رهبر کاتولیک‌های جهان – عصر روز گذشته ورود سران اتحادیه اروپا را به واتیکان خوش‌آمد گفت. او از اتحادیه اروپا خواست با انرژی بیشتری به آینده بنگرد و در خصوص «اَشکال نادرست اقدامات امنیتی» که «رهبران پوپولیست وعده‌اش را می‌دهند» و می‌خواهند خود را به کمک آن‌ها با دیوار از سایرین جدا کنند هشدار داد.

معاهده رم، «اتحادیه اقتصادی اروپا» را ایجاد کرد که پیش‌زمینه‌ای برای تأسیس اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. 6 کشور بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و آلمان غربی سابق توافقنامه رم را امضا کردند.

کاخ سفید نیز با ارسال پیامی شصتمین سالگرد امضای توافقنامه رم را تبریک گفت. در این پیام آمده است: «ما باهم در انتظار 60 سال جدید و امنیت و کامیابی مشترک خواهیم بود.» این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یکی از منتقدان اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. وی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را «اقدامی خوب» توصیف کرده و معتقد است کشورهای بیشتری از الگوی انگلیس تبعیت خواهند کرد.

کلیدواژه‌ها: توافقنامه رم، اتحادیه اروپا، تأسیس اتحادیه اروپا، برگزیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سران اتحادیه اروپا، پاپ فرانسیس، ترزا می، اتحادیه اقتصادی اروپا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها