به دنبال پیشنهاد بشار اسد؛

گفت وگوی مخالفان سوريه برگزار شد

گفت وگوی مخالفان سوريه برگزار شد
دوشنبه 6 تير 1390 - 14:29

دمشق (العالم)ـ يک نماينده پارلمان سوريه با استقبال از گفت وگو با مخالفان و برگزاري چنين نشستي در دمشق که امروز (دوشنبه) و در راستاي پيشنهاد بشار اسد رييس جمهور سوريه برگزارشد؛ گفت: هر ديداري که در داخل کشور انجام شود مورد تأييد است.

خلدون قسام در مصاحبه با شبکه خبري العالم اظهار داشت: ما مي خواهيم از طريق گفت وگو به آينده بهتري دست يابيم و اين همان مساله اي است که ما بر روي آن تمرکز کرده ايم و نيز مي خواهيم از اين طريق مشکلات داخلي را به دور از دخالت هاي بيگانگان حل کنيم.

بشار اسد رييس جمهوري سوريه روز بيستم ماه جاري در يک نطق تلويزيوني ، پيشنهاد گفت وگوي ملي با مخالفان براي انجام اصلاحات در قانون يا تهيه قانون جديد مطرح کرد و با بيان اينکه امکان اصلاح برخي از ماده هاي قانون اساسي وجود دارد ، افزود که اجراي اصلاحات در فضايي آکنده از ناآرامي و اقدامات خرابکارانه امکان پذير نيست.

به دنبال اين مساله شماري از شخصيت هاي مستقل و مخالف سوري امروز نشستي را براي بررسي بحران اين کشور و انتقال به دولتي دموکراتيک و غيرنظامي برگزار کردند.

برگزار کنندگان اين نشست تاکيد کردند که هدف از برگزاري آن بررسي وضع کنوني کشور، و راه حل خروج از بحران و چگونگي انتقال به دولتي دموکراتيک و غيرنظامي است.

خلدون قسام نماينده پارلمان سوريه با اشاره به نشست مخالفان در دمشق براي بررسي مسايل داخلي اين کشور اظهار داشت: مهم ترين مساله در اين خصوص اين است که شرکت کنندگان در اين نشست به جاي پرچم بيگانگان زير پرچم سوريه گردهم مي آيند و مي توان در سايه پرچم کشور به تبادل افکار و ديدگاهها پرداخت و براي ايجاد آينده بهتري براي شهروندان مواضع جديدي اتخاذ کرد.

مخالفان دولت سوريه در افتتاحيه نشستي که اولين نشست از نوع خود در دمشق براي بررسي راه هاي خروج از بحران کنوني سوريه به شمار مي آيد ، بر ايجاد نظام دموکراتيک در اين کشور تأکيد کردند.

منذر خدام از مخالفان دولت سوريه که رياست اين نشست را به عهده داشت؛ در جمع حاضران گفت: ما دو راه پيش رو داريم يا بايد راه غير قابل ترديدي که در زمينه تحول مسالمت آميز نظام سياسي کشور براي رسيدن به دموکراسي فراروي کشور وجود دارد و منجر به رهايي کشور و ملت شود ، را طي کنيم يا اينکه در راه مجهول و ناشناخته اي گام برداريم که به نابودي همگان مي انجامد.

وي افزود: ما به عنوان بخشي از اين ملت تصميم خودمان را گرفته ايم که راه اول را انتخاب کنيم و کساني که ما راهمراهي نمي کنند مي توانند در مسير جهنم گام بردارند.
      
لازم به ذکر است دراين نشست بيش از 100 مخالف مستقل از احزاب سياسي در دمشق با هدف دستيابي به راه حلي براي بحران اين کشور گردهم آمدند.   

"انور البني" وکيل دادگستري و فعال حقوقي در اين باره اظهار داشت: از زمان آغاز اعتراضات در سوريه اين اولين باري است که مخالفان به طور علني اقدام به برگزاري نشست مي کنند و اين نشست نمايندگان احزاب مخالف را شامل نمي شود.
   
اين در حالي است که مخالفان نظام در خارج، با اعتراض به برگزاري اين نشست شرکت کنندگان در آن را وابستگان و تحريک شدگان از سوي نظام سوريه دانستند.

نبيل صالح نويسنده و روزنامه نگار سوري قبل از آغاز اين نشست گفت: ترديدي نيست که کساني که در ايتاليا و بروکسل گردهم آمدند شعارهاي غربي ها را که در پي منافع سوريه نيستند تکرار کردند اين در حالي است که مخالفت ما کاملا ملي است.      
  
وي درباره اصلاحات در سوريه تصريح کرد: بايد مهلتي مشخص را براي اجراي اصلاحات تعيين کنيم چرا که نمي توان اموري را که سال ها ازآن گذشته است ، درعرض چند روز اصلاح کرد.

صالح گفت: برخي ها تغيير ريشه اي مي خواهند و برخي ديگر خواهان تغييرات جزيي هستند در حالي که بايد اين مساله را بدانيم که همه تغييرات مثبت نيست و ما تغيير را به خاطر تغيير نمي خواهيم بلکه آنرا براي رسيدن به وضعيتي بهتر و نه بدتر مي خواهيم.

پربیننده ترین خبرها