پوتین و روحانی مطرح کردند:

تاکید بر تداوم همکاری های ایران و روسیه

تاکید بر تداوم همکاری های ایران و روسیه
سه شنبه 8 فروردين 1396 - 20:07

حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه عصر سه شنبه در پایان دیدار در کاخ کرملین در یک نشست خبری شرکت و بر تداوم همکاری با اولویت گسترش فراگیر در حوزه های مختلف دو جانبه و منطقه ای تاکید کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این نشست در باره همکاری های منطقه ای دو کشور گفت: همکاری های تهران و مسکو در عرصه منطقه ای، امکان برقراری آتش بس در سوریه را فراهم کرد.

وی در این نشست خبری که بارتاب فوری و همزمان در رسانه های روسی یافت، افزود: تقویت همکاری های دو کشور در مبارزه با تروریسم بین المللی را بسیار مهم می دانیم. روسیه و ایران اقدام های خود را برای نابودی داعش و گروه جبهه النصره هماهنگ می کنند و این امر به حل و فصل مساله سوریه کمک می کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به تلاش های دو کشور برای برقراری آتش بس و گسترش آن در سوریه، گفت: مشارکت تهران، مسکو و آنکارا به عنوان بانیان مذاکرات آستانه میان دولت سوریه و معارضان مسلح در پیشبرد صلح در این کشور سهم دارد و به مذاکرات سوری ژنو کمک می کند.

روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در این باره گفت: مذاکرات سوری آستانه که ایران، روسیه و ترکیه بانی آن هستند ادامه می یابد.

وی افزود: نشست های سوری تا زمان دستیابی ملت سوریه به حقوق خود ادامه خواهد یافت.

پوتین در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار کرد: ایران و روسیه تلاش می کنند، روابط خود را به سطح مشارکت راهبردی برسانند و مناسبات دوستانه و همراه با احترام است.

وی افزود: دو دولت تلاش می کنند، روابط سودمند متقابل را در عرصه های مختلف توسعه دهند و در این زمینه مصمم هستند.

پوتین اظهار کرد که با رئیس جمهوری ایران توافق شد بین دو کشور تماس های سیاسی فشرده برقرار باشد و سران نیز همکاری ها را در عرصه های گوناگون تقویت کنند.

وی ادامه داد: ایران و روسیه از جمله به همکاری برای هماهنگی اقدام ها با کشورهای تولید کننده نفت با هدف تثبیت بازار جهانی ادامه می دهند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با بیان اینکه واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر تولید برق را به سطح برنامه ریزی شده رسانده است، به توافق های دو کشور برای ساخت واحدهای دوم و سوم این نیروگاه اشاره کرد.

وی ادامه داد: روسیه به ایران در عرصه انرژی هسته ای کمک می کند و این همکاری مطابق مقررات و شرایط آژانس بین المللی انرژی اتمی همراه اجرای اصول برجام انجام می گیرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآوری کرد که روسیه در عرصه های دیگر انرژی نیز با ایران مشارکت دارد. وام دولتی 2،2 میلیارد یوروی برای ساخت نیروگاه برق حرارتی و نوسازی خط آهن نیز تخصیص یافته است. 

پربیننده ترین خبرها