يکي از شخصيت هاي مخالف:

بحران سوريه از طريق گفتگو قابل حل است

بحران سوريه از طريق گفتگو قابل حل است
دوشنبه 6 تير 1390 - 16:40

دمشق (العالم) يکي از شخصيت هاي مخالف نظام سوريه با تاکيد بر اين که بحران کنوني از طريق گتفگو قابل حل است؛ از دولت اين کشور خواست وجود بحران و ضرورت پايان دادن به وضعيت امنيتي از طريق آماده سازي فضا جهت گفتگوي حقيقي با مخالفان را به رسميت بشناسد.

احمد عسراوي فعال و مخالف سياسي دولت سوريه دوشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: دعوت کنندگان به برگزاري نشست امروز (دوشنبه) مخالفان در دمشق گروهي از شخصيت هاي فرهنگي هستند که ديدگاه ويژه اي درباره تظاهرات و اعتراضات موجود در سوريه دارند و بر اين باورند که مي توان بحران کنوني اين کشور را از طريق نشست و گفت وگو حل کرد.

عسراوي افزود: نظام بايد وجود بحران در سوريه را به رسميت بشناسد و از طريق تغيير ساختار براي ايجاد يک نظام دموکراتيک در کشور و مشکلات موجود بکوشد.

وي با اشاره به اين که مساله بحران، فساد و مشکلات در سوريه به چندين سال پيش برمي گردد و حل آن جز از طريق از بين رفتن زمينه ها و عوامل پيدايش آن ممکن نيست؛ تصريح کرد: در سايه وجود ارتش و نيروهاي امنيتي در خيابان ها نمي توان با معترضان مذاکره کرد.

عسراوي افزود: اظهارات بشار اسد درباره اصلاح قانون اساسي و تغيير اصل هشتم آن که قدرت را در دست حزب بعث محدود مي کند تاکنون عملي نشده و ادعايي بيش نبوده است.

اين فعال و مخالف سياسي سوريه تأکيد کرد: تا زماني که اصل هشتم قانون اساسي وجود داشته باشد، هيچ گونه اصلاحات، لغو حالت فوق العاده و اصلاح قانون احزاب در چارچوب اين ماده صورت نخواهد گرفت.

از سوي ديگر بسام ابوعبدالله کارشناس روابط بين الملل در گفت وگو با العالم تصريح کرد: سخنراني هاي بشار اسد که در آنها به قانون اساسي و قانون انتخابات و احزاب پرداخت نشان دهنده آن است که اصلاحات و تغييرات به زودي در اين کشور صورت خواهد گرفت.

وي افزود: از مخالفان انتظار مي رود که طرح ها و ديدگاه هايشان را درباره برنامه هاي اصلاحي ارايه کنند.

ابوعبدالله اظهار داشت: مخالفان بايد بپذيرند که حضور ارتش و نيروهاي امنيتي در خيابان ها نه براي مقابله با اعتراضات بلکه رويارويي با گروه هاي مسلحي است که اقدام به کشتن شهروندان مي کنند و مردم عادي و نيروهاي مسلح و امنيتي را مورد حمله قرار مي دهند.

وي گفت: انتظار مي رود که مخالفان براساس ديدگاه ملي، کشتار شهروندان و نيروهاي مسلح و امنيتي از سوي گروه هاي مسلح را  محکوم کنند.

 کارشناس روابط بين الملل همچنين تأکيد کرد: برخي نيروها در پي سوء استفاده از نياز مردم به تغيير در راستاي اهداف مرتبط با خارج هستند و ارتش براي حفظ امنيت و بازگرداندن ثبات به مناطقي که گروه هاي مسلح درصدد ايجاد ناامني در آنجا هستند در صحنه حضور دارد.

پربیننده ترین خبرها