روزنامه های لبنان: دیدار پوتین و روحانی پاسخی به فشارهای نتانیاهو بود

روزنامه های لبنان: دیدار پوتین و روحانی پاسخی به فشارهای نتانیاهو بود
چهارشنبه 9 فروردين 1396 - 14:02

رسانه های لبنانی علت استقبال پوتین از روحانی را واکنشی در برابر فشارهای رژیم صهیونیستی در ضرورت دوری از ایران تحلیل کردند.

العالم - لبنان

روزنامه «الاخبار» در مطلبی با عنوان: «روحانی در مسکو: توانی تازه به سمت شراکت راهبردی» نوشت: اولین دیدار رسمی حسن روحانی در سمت رئیس جمهور در سال 2013 اتفاق افتاد و نشانه ای از ائتلاف و نزدیکی بین دو کشور در زمینه های مختلف بود.

الاخبار به نقل از پوتین در دیدار دیروز با روحانی نوشت: «تهران کشور همسایه خوب ماست و شریک مورد اعتماد و با ثبات روسیه به شمار می آید.»

این روزنامه همچنین به سخنان روحانی در این دیدار اشاره کرد: «خوشبختانه دو دولت (ایران و روسیه) همکاری فعالانه ای در جهت عبور از بحران تروریسم و نابودی تروریست ها در سوریه دارند.»

الاخبار افزود: تهران و مسکو حدود 15 توافق نامه و قرارداد در زمینه راه اندازی مترو و قطارهای برقی در ایران و نیز همکاری در زمینه انرژی امضا کردند.

روزنامه «النهار» نیز در مطلبی نوشت: در زمانی که شخصیت های سوری و کارشناسان سیاسی سخن از رقابت بین ایران و روسیه در سوریه مطرح می کردند؛ اولین دیدار رسمی رئیس جمهور روحانی به مسکو مناسبتی شد تا دو طرف با امضای چند قرارداد تجاری ائتلاف خود را به نمایش بگذارند.

النهار افزود: ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روز گذشته بر توافق دو کشور درباره حل بحران سوریه تاکید کردند.

النهار با اشاره به گفت و گوی سه ساعتی رئیسان جمهوری ایران و روسیه نوشت: پوتین و روحانی در بیانیه ای مشترک بر تصمیم دو کشور در مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

رئیس جمهوری روسیه در پایان این گفت و گوها تصریح کرد: «رابطه بین ایران و روسیه رابطه ای دوستانه همراه با احترام متقابل است.» وی افزود: «با تلاش مشترک توانستیم در سوریه به آتش بس دست پیدا کنیم.»

در مقابل، روحانی نیز با اشاره به همکاری دو کشور در جهت مبارزه با تروریسم تاکید کرد که جنگ با تروریسم و افراط گری ادامه دارد و این تلاش ها نیاز به زمان بیشتر و همکاری و برنامه ریزی های بیشتر دارد.

النهار در پایان افزود: دو کشور (ایران و روسیه) از دولت سوریه به ریاست بشار اسد در سوریه حمایت می کنند.

روزنامه «البناء» هم در گزارش خبری با عنوان «نشست بین پوتین و روحانی: تقویت همکاری ها و توسعه روابط اقتصادی» نوشت: اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به مسکو از ـنجا ناشی می شود که هر دو کشور ایران و روسیه نقش مهمی در مقابله با خطر تروریسم در سوریه و عراق و افغانستان دارند، چراکه ایران به تازگی در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) به تلاش های بین المللی برای آغاز گفت و گوها بین دولت افغانستان و طالبان ملحق شده است.

البناء با اشاره به اینکه سفر روحانی در پاسخ به دعوت شخص پوتین انجام گرفته، آن را پاسخی از سوی رئیس جمهوری روسیه به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دانست که در سفر اخیر خود به مسکو از پوتین خواسته بود سامانه اس 300 در اختیار ایران نگذارد. همچنین این دعوت پاسخی به بمباران های اخیر تل آویو در تدمر سوریه است که موجب دلخوری روسیه شد.

البناء افزود: سفر روحانی به مسکو همزمان با گزارش هایی است که از بازگشت تنش به روابط آنکارا و مسکو سخن می گویند چرا که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تعهدات خود به پوتین به ویژه در زمینه توقف حمایت از داعش و بستن مرزهای ترکیه بر روی عناصر مسلح و ورود سلاح به سوریه پایبند نمانده و آن را زیر پا گذاشته است.

این روزنامه با اشاره به ابعاد اقتصادی سفر نیز نوشت: امسال حجم مبادلات بین دو کشور نسبت به سال گذشته افزایش 80 درصدی را نشان می دهد و وزارت توسعه اقتصادی روسیه در همین رابطه خاطر نشان کرد که مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در ژانویه 2017 (دی 95) به مبلغ 155 میلیون دلار رسیده است.

روزنامه «المستقبل» نیز با اختصاص گزارشی درباره این سفر به سخنان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد که در مسکو تصریح کرد: روسیه می تواند برای حمله به گروه های تندرو از پایگاه های نظامی ایران استفاده کند.

این روزنامه وابسته به جناح 14 مارس افزود: در تابستان سال گذشته جنگنده های روسی در حمله علیه گروه های معارض سوری از پایگاه های نظامی ایران استفاده کردند. بعد از جنگ جهانی دوم این اولین بار بود که ایران پایگاه های خود را در اختیار یک کشور خارجی قرار می داد.

المستقبل افزود: روسیه و ایران دو متحد اصلی بشار اسد رئیس جمهور سوریه اند و در هشت ماه گذشته نقش تعیین کننده ای در سوریه به ویژه در حلب ایفا کرده اند.

این روزنامه با اشاره به سخنان پوتین بعد از دیدار با روحانی نوشت: «مسکو و تهران دیدگاه های یکسانی درباره بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.» پوتین افزود: «مشارکت روسیه و ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن در مذاکرات آستانه، باعث تقویت مذاکرات ژنو و حل سیاسی بحران شد.»

منبع: ایرنا

پربیننده ترین خبرها