درخواست اسکاتلند برای همه‌پرسی استقلال از بریتانیا

درخواست اسکاتلند برای همه‌پرسی استقلال از بریتانیا
جمعه 11 فروردين 1396 - 23:15

وزیر اول اسکاتلند، با ارسال دست‌نوشته‌ای رسما از "ترزا می"، نخست وزیر بریتانیا خواست اجازه انجام دومین همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند تا قبل از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را صادر کند.

العالم - اروپا

به گزارش "روسیا الیوم" پارلمان اسکاتلند 28 مارس (8 فروردین) به طرح همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس در سال 2018 یا 2019 رأی مثبت داد.

پس از موافقت پارلمان، "استروگن"، طی نامه ای رسما از "ترزا می" خواست گفتگوهای مربوط به تسهیل همه پرسی را آغاز کنند. اما دولت انگلیس اعلام کرد که با این طرح مخالفت خواهد کرد.

دولت اسکاتلند در صفحه تویتر خود عکسی را از استروگن در محل اقامتش در "ادینبرو" منتشر کرد که وی را در حال تهیه پیش نویس نهایی نامه بند 30 برای ترزا می نشان می دهد.

صدور دستور العمل به موجب بند 30 قانون اسکاتلند، یک مکانیسم رسمی است که به موجب آن دولت بریتانیا به پارلمان اسکاتلند برای انجام همه پرسی، اختیارات موقت می دهد. رسانه ها گفتند این نامه تا پایان امروز به "می" تسلیم می شود.

گفتنی است مردم اسکاتلند در همه پرسی 2014 با استقلال کشورشان مخالفت کردند. 55 درصد از شرکت کنندگان در این همه پرسی رأی  به عدم استقلال از بریتانیا دادند. با این حال خانم استروگن معتقد است که شرایط در مقایسه با سال 2014 تغییر کرده است زیرا همانطور که اکثریت انگلیسیها به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده اند، اکثریت مردم اسکاتلند به شدت خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

نتایج همه پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که در ژوئن گذشته انجام شد آینده این کشور را در بوته ابهام قرار داده است، چرا که انگلیس و ولز این همه پرسی را تأیید کرده اند اما اسکاتلند و ایرلند شمالی رأی به ماندن داده اند.

208 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها