ترکیه‌هراسی به جای اسلام‌هراسی!

ترکیه‌هراسی به جای اسلام‌هراسی!
دوشنبه 14 فروردين 1396 - 06:25

ترکیه هراسی و اردوغان هراسی، جای اسلام هراسی را در اروپا گرفته است.

العالم - اروپا

جان بایدارول  معاون رئیس مرکز  تحقیقات سیاسی بین المللی و اتحادیه اروپا در مصاحبه با «اسپوتنیک» در خصوص  مناسبات  ترکیه و کشورهای اروپایی  و چشم انداز  توسعه این روابط در زمینه تشنج کنونی  اظهار نظر نمود.  به عقیده بایدارول،  شدید ترین فاز بحران ترکیه با اروپا  تا انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر آلمان ادامه خواهد داشت.  بعلاوه، تشنج در مناسبات برای ترک های مقیم آلمان محسوس تر خواهد بود و در غرب گرایش جایگزین شدن اسلام هراسی با  ترکیه هراسی و «اردوغان هراسی» مشاهده می شود.

به گفته وی، آنچه ایجاد نگرانی می کند این است که در این اوضاع بحرانی، ترک های مقیم اروپا به عنوان طعمه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در شرایطی که در غرب ارزش های اروپایی از اهمیت لازم برخوردار نیستند و در شرایطی که تأثیر جریان های مافوق راست شدت می گیرد، شهروندان ترک تبار اروپا طعمه ای برای حمله می شوند.  هم اکنون در اروپا  گرایشی آشکار می شود که ترکیه هراسی  و اردوغان هراسی جای اسلام هراسی را می گیرد که گرایشی خطرناک است».

به عقیده این کارشناس سیاسی،  بحران در مناسبات  ترکیه و هلند  تأثیر منفی بر  هر دو کشور دارد. در چنین شرایطی در درازمدت این تشنج به ضرر ترکیه، اتحادیه اروپا و هلند تمام خواهد شد. در قرن 21، اصول دموکراتیک  اداره کشور  که ما به آن ها  عادت کردیم، اهمیت خود را از دست می دهند.  این یک فرایند  نگران کننده است. علت آن ناآگاهی است که در بین مقامات حکومتی رواج دارد و فقدان اطلاعات موثق و کامل در باره یکدیگر در پوپولیسمی است که در همه جا شاهد آن هستیم.  در ترکیه این فرایند شدیدتر است، زیرا ترکیه  در مرکز این سیستم قرار دارد».

بایدارول  متذکر شد که همه چیز اشاره به آن دارد که ترکیه  بتدریج  و بطور غیر قابل بازگشت در جهتی پیش می رود که می تواند آن کشور را به « باتلاق خاورمیانه» مبدل سازد. اما آنها  مسائلی را که بعدها بروز خواهد کرد، درک نکرده و توجهی به آن نمی کنند».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها