ائتلاف مخالفان عليه نظام پادشاهي مغرب

ائتلاف مخالفان عليه نظام پادشاهي مغرب
چهارشنبه 8 تير 1390 - 04:57

مخالفان سياسي مغرب که اين روزها به جوانان اسلام طلب مخالف نظام چهارصد ساله مطلقه پادشاهي اين کشور نزديک شده اند، اعلام کردند ائتلافي تشکيل داده اند که هدفش مبارزه براي ايجاد يک نظام پادشاهي مشروطه در کشور است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم ائتلاف مخالفان مغرب که در پارلمان اين کشور نماينده ندارد به طور عمده از پنج حزب سياسي تشکيل شده که سه تا از اين احزاب از جنبش افراط گراي چپ و دو حزب اسلامگراي منحله هستند.
در ميان اين احزاب، «حزب سوسياليست متحد»، «حزب حمايت از اقدام دموکراتيک» و «کنگره ملي اتحادي» مشاهده مي شوند.
اين ائتلاف تازه تاسيس روز سه شنبه با انتشار بيانيه اي ضمن اعلام حمايت خود از جوانان اسلامگرايي که از هفته ها پيش برضد نظام پادشاهي مطلقه محمد ششم تظاهرات مي کنند، اعلام کرد طرح بازبيني قانون اساسي از طريق برگزاري همه پرسي در ژوئيه آينده نه تنها زمينه را براي تعامل مثبت ايجاد نخواهد کرد بلکه روحيه استبدادي حاکم بر کشور را تقويت خواهد کرد.
در اين بيانيه آمده است ائتلاف مخالفان سياسي همه تلاشهاي خود را براي برقراري يک رژيم دموکراتيک که بر پايه اصل تفکيک قوا استوار شده باشد، به کار خواهد گرفت.
فواد عبدالمومني، که از نيروهاي هماهنگ کننده ائتلاف مخالفان مغرب به شمار مي رود، در اين بيانيه تاکيد کرد در پيش نويس اصلاح قانون اساسي پيشنهادي نظام حاکم، پيشرفتهايي ظاهري مشاهده مي شود اما اين پيشرفتها واقعي و کافي نيست.
وي افزود:« ما خواستار آن هستيم که مغرب به يک دموکراسي واقعي در تمام جوانب دست پيدا کند.» جنبش جوانان اسلام طلب که خواستار اصلاحات بنيادين در نظام سياسي مغرب است و تعهدات پادشاه را براي اصلاحات ناکافي مي داند، در روزهاي اخير در چند شهر بزرگ کشور تظاهرات مسالمت آميز گسترده برگزار کرده است.
جوانان اسلام طلب مغرب خواستار تحريم همه پرسي درباره بازبيني قانون اساسي هستند که قرار است اول ژوييه برگزار شود.
جنبش «اسلامگراي عدالت و نيکوکاري مغرب» نيز تحريم همه پرسي درباره قانون اساسي را خواستار شده است.
اما احزاب سياسي مغرب در روزنامه هاي خود از جمله العالم، ارگان مطبوعاتي حزب نخست وزير مغرب، طرفدارانشان را دعوت کرده اند هر روز در حمايت از طرح بازبيني قانون اساسي، تجمع هاي گسترده در شهرهاي مختلف برگزار کنند.
اکثر احزاب سياسي حاضر در پارلمان مغرب حمايت خود را از طرح ائتلاف جديد مخالفان که در آن تقويت اختيارات نخست وزير پيش بيني شده است، اعلام کرده اند.
اما از آنجا که در طرح يادشده پادشاه مغرب همچنان يک نقش سياسي و مذهبي مهم دارد، برخي احزاب درباره حمايت از آن ترديد دارند.
مقامات رباط تاکيد کرده اند اطمينان دارند که اکثريت مردم از طرح بازبيني قانون اساسي حمايت مي کنند و تنها عده قليلي که ناراضي هستند براي ايجاد بي ثباتي تلاش مي کنند

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها