فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد :

صلح و دوستی ، پیام زیردریایی ایران در آبهای بین المللی

صلح و دوستی ، پیام زیردریایی ایران در آبهای بین المللی
چهارشنبه 8 تير 1390 - 08:11

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه پيام اعزام زيردريايي جمهوري اسلامي ايران براي نخستين بار به آبهاي بين‌المللي پيام صلح و دوستي و همکاري است، از برگزاري مراسم استقبال از اين زيردريايي در 14 تيرماه سال جاري خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم امير دريادار حبيب‌‌الله سياري امروز چهارشنبه در نشست خبري گفت : از سال 86- 87 که تدبير فرمانده معظم کل قوا بر اين قرار گرفت که نيروي دريايي يک نيروي راهبردي است و بايد به چشم يک نيروي راهبردي به آن نگاه شود ما هم در ماموريت ‌هاي نيروي دريايي ارتش تغييرات اساسي‌اي را اعمال کرديم.
وي اضافه کرد: نيروي دريايي ما پيش از اين تدبير، تنها در آبهاي ساحلي و سواحل جنوب شرق کشور حداکثر تا راس‌الحد و به عنوان يک نيروي دريايي ساحلي ماموريت خود را انجام مي داده است، اما با اين تدبير نيروي درياي ساحلي تبديل به نيروي دريايي آبهاي آزاد شده است به طوري که هم اکنون جمهوري اسلامي ايران با اقتدار در آبهاي بين‌المللي حضور گسترده‌اي دارد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه طبق قوانين بين‌المللي همه کشورها مي‌تواند در آبهاي آزاد حضور داشته باشند، گفت:‌ از سال 87 نيروي دريايي موظف شد ناوگروه‌هاي مختلفي را با توجه به انواع شناورهايش به آبهاي بين‌المللي اعزام کند.
وي يادآور شد:‌ دوازدهمين ناوگروه نيروي دريايي در بهمن ماه سال گذشته عازم ماموريت شد که براي اولين بار از درياي سرخ عبور کرد و به درياي مديترانه رفت و در بندر لاذقيه پهلو گرفت که اين موضوع بازتاب‌هاي گسترده‌اي را در دنيا داشت. زيرا ما نه تنها بعد از پيروزي انقلاب بلکه قبل از آن هم در آبهاي آزاد حضور نداشتيم و اين اولين حضور ايران در درياي مديترانه بود که تاثير زيادي را بر رژيم صهيونيستي گذاشت به طوريکه اصلاً باور نمي کردند جمهوري اسلامي ايران توانايي حضور در آبهاي مديترانه را داشته باشد.
سياري در ادامه و در بيان تفاوت ناوگروه چهاردهم با ناوگروه‌هاي پيشين که به آبهاي بين‌المللي اعزام شدند، گفت: ما تا کنون براساس يگانهاي سطحي ناوگروه‌هاي خود را به آبهاي بين‌المللي اعزام مي‌کرديم اما هنگام اعزام ناوگروه چهاردهمين يک فروند زيردريايي به نام زيردريايي جمهوري اسلامي ايران را به آبهاي بين‌المللي اعزام کرديم و امروز شصت و هفت روز از ماموريت اين زيردريايي در آبهاي آزاد مي‌گذرد.
وي اعلام کرد روز چهاردهم تيرماه مراسم استقبال از نخستين زيردريايي اعزامي به آبهاي بين‌المللي را برگزار خواهيم کرد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با تاکيد بر اين که ايجاد تحول در ماموريت نيروي دريايي حضور در آبهاي آزاد است، گفت: همه کشورها در آبهاي آزاد حضور دارند و ما هم که مشرف به اقيانوس هند هستيم بايد در آبهاي آزاد حضور داشته باشيم تا بتوانيم از منافع خود دفاع کنيم.
وي با بيان اينکه دزدان دريايي شمال اقيانوس هند را تحت تاثير خود قرار دادند، گفت: همه کشتي‌هاي باري ما از اين مسير عبور مي‌کنند به طوري که ما از اول سال جاري تا کنون 5 مورد درگيري با دزدان دريايي داشته‌ايم.
صيادي اضافه کرد: زماني دزدان دريايي فقط در خليج عدن فعاليت مي‌کردند اما هم اکنون منطقه فعاليت آنها به سواحل هندوستان نيز رسيده است. بنابراين ما در شمال اقيانوس هند منافعي داريم که بايد از آن دفاع کنيم ضمن اينکه بيش از 90 درصد تجارت ما از طريق دريا و اين منطقه است و اگر نتوانيم امنيت اين منطقه را تامين کنيم با مشکلات عديده‌اي مواجه خواهيم شد.
وي افزود: نيروي دريايي ارتش بايد براي تامين امنيت خطوط مواصلاتي نفتکش‌ها و کشتي هاي تجاري بايد در شمال اقيانوس هند حضور مستمري داشته باشد تا بتوانيم امنيت خود را در آبهاي آزاد تامين کنيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران بايد اقتدار خود را در حضور در آبهاي آزاد نشان دهند، گفت: دشمنان ما توقع ندارند که ما عليرغم اينکه 32 سال در تحريم به سر مي‌بريم امروز توانايي فرستادن زيردريايي به آبهاي آزاد داشته باشيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش پيام اعزام ناوگروه چهاردهم ايران به همراه نخستين زيردريايي جمهوري اسلامي ايران به آبهاي بين‌المللي را "حفظ منافع نظام، ارسال پيام صلح و دوستي به کشورهاي منطقه" و همچنين "افزايش همکاري و تعامل منطقه‌اي با کشورها " برشمرد.
وي با بيان اينکه حضور زيردريايي ايران در آبهاي آزاد نشان دادن اقتدار کشور در داشتن علم و فناوري است، گفت: به لطف خدا و همت متخصصان داخلي کشور ما هم اکنون اين توانمندي را دارد که عليرغم همه تحريم‌ها زيردريايي خود را به آبهاي بين‌المللي اعزام کند.
صيادي در بيان بازتاب‌ اعزام زيردريايي به آبهاي بين‌المللي گفت: بزرگترين بازتاب اين حرکت اين بوده است که کشورهاي ديگر فهم

پربیننده ترین خبرها