پاسخ روحانی به وال استریت ژورنال درباره حمله موشکی آمریکا/ بخش پایانی

پاسخ روحانی به وال استریت ژورنال درباره حمله موشکی آمریکا/ بخش پایانی
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 13:49

رییس جمهوری کشورمان در پاسخ به سوال روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در باره حمله موشکی واشنگتن به سوریه، این اقدام را لطمه به مذاکرات صلح و ایجاد توهم قدرت، درتروریست ها دانست.

ایران ـ العالم

روحانی در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار cctv که پرسید، جنابعالي 4 سال پيش در تبليغات رياست جمهوري خود گفتيد كه كليد حل همه مشكلات كشور مساله هسته اي است، كليد اصلي براي حل مشكلات كشور چه خواهد بود؟ تصریح کرد، نگفتيم كليد حل همه مشكلات، مشكلات هسته اي است. كليد حل مشكلات تدبير و تلاش همگان است. كليد حل مشكلات هسته اي، مذاكره و تعامل شجاعانه و عزتمندانه با جهان بود.

هیچگاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود

رییس جمهوری افزود: ما هیچ گاه اغازگر نقض برجام نخواهیم بود، ایران به شرط عمل کردن تعهدات از سوی طرف مقابل به آن پایبند است. ما با چین مشارکت می کنیم برای باز سازی در نیروگاه اراک، باز طراحی و مدرن تر می شود. در زمینه ایزوتوپ های پایدار با روسیه همکاری می کنیم و سایر امور...وحتی طرح های دیروز با مشارکت برخی کشورها انجام گرفت. رادیو داروها و اسکن های و ... با همکاری و مشارکت کشورها است. اگر چیزی گفته می شود به خاطر ان است که طرف مقابل روزی اقدامی انجام دهد شاهد اقدامات و تلاش جوانان ما خواهد بود و جهانیان را متعجب خواهد کرد.

کارهای پوپولیستی در شان کشور ما نیست

روحانی در خصوص افزایش یارانه ها که از سوی برخی جریان های سیاسی مطرح می شود، نیز خاطرنشان کرد، دوران انتخابات باید همه خودمان را برای فضا اماده کنیم ، بحث های زیادی مطرح خواهد شد . ما باید تلاش کنیم فضا را سالم و اخلاقی نگه داریم . کارهای پوپولیستی در شان کشور ما نیست. یارانه پرداختی حساب و کتابش روشن است. اگر کسی ادعا می کند من بیشتر می دهم، کمتر می دهم، اینجا مزایده که نیست انتخابات است. نه حراجی است نه مزایده . کشورداری است و قانون دارد. مجلس گفته از کجا پرداخت شود. در دولت قبل هم که پرداخت می شد با برخی خلاف قانون تامین می شد و دیوان محاسبات گزارش داده و تخلفات در دادن یارانه را اعلام کرده است. نسبت به اقشار کم درامد من از پارسال دستور برنامه ریزی دادم. در کلیت امر حساب و کتاب دارد.

بالا بردن اشتغال خالص

وی در واکنش به این سوال که كارشناسان اقتصادي در خصوص 700 شغل اعلام شده در سال از سوي دولت، آن را با شك و ترديدهايي مطرح و نقد مي كنند، افزود: مساله اشتغال بسیار مهم است . یکی از اهداف دولت این بود که اشتغال خالص را بالا ببرد در سالهای 86 تا 91 زیر 10 هزار نفر است و ما خواستیم بالا برود . تمام انهایی که در سن کار بودند در همان سال های پیش وارد این امار شدند. منشا امار مرکز امار است. ما چند چیز را دست نزدیم . رئیس خزانه و مرکز امار. ما برهمان مبانی کار انجام دادیم .

روحانی افزود: اشتغال خالص در فصل های مختلف فرق دارد . در استان ها که می روم امار را جمع میزنم همین می شود . در یک سال گذشته در سال 95، 121 هزار نفر اشتغال خالص در استان خراسان رضوی بود. هر استانی میروم امار را میگیرم . بیکاری بیشتر شده است و این حرف درست است . چون نیروی وارد شده در سال 95 چیزی حدود یک میلیون 200 هزار نفر متقاضی کار می شوند و اضافه می شوند.امسال هم احتمالا اینگونه خواهد بود . درست کردن شغل پایدار کار ساده ای نیست. تاکید رهبری بر اشتغال تاکید دقیقی است.

راه حل تقویت معیشت مردم تولید است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین که پرسید، برای سالهای آتی چه برنامه هایی برای تقویت مسائل معیشتی مردم و تقویت روابط خارجی خواهید داشت؟ تصریح کرد، نسبت به معیشت مردم به نظرم راه حل همانی است که رهبری انقلاب مطرح کردند و ان هم تولید است. طبق امار سال 95 رشد قابل ملاحظه ای در این زمینه داشتیم و حتی بخش معدن ما که رشدش منفی بود در سه ماهه سوم مثب شد. راهش جذب سرمایه و کار بیشتر و فناوری است. این دولت تلاش های فراوانی کرده اما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم .

آماده روابط بهتر با عربستان هستیم

روحانی گفت: ما در روابط با کشورها روند خوب و بهتری داریم . سال گذشته روابط ما با روسیه در مسله اقتصادی 70 درصد رشد داشته . در مجموع روابط ما خوب است به جز یکی دو کشور که از طرف انها فاصله ایجاد شد . مسئله منا ، شیخ نمر و سفارت عربستان که یک عده خودسر این کار را کردند ودستگاه ها ان را محکوم کردند . اما عربستان برای جبران شکست هایش مساله سفارت را بزرگنمایی کرد . اما ما اماده روابط بهتر هستیم.

رییس جمهوری افزود:  امیدوارم مساله حج امسال مقدمه ای برای روابط بهتر شود و عربستان دست از سیاست های خود و حملات به یمن بردارد تا به سوی بهبود روابط پیش برویم و البته در سوریه با مذاکرات آستانه به صلح پایدار برسیم.

به دنبال آن بودیم دانشجوی ستاره دار به تاریخ ملحق شود

روحانی درخصوص رضایت اهالی فرهنگ ازدولت نیز گفت: تلاش ما این بود که خانه های انجمن باز، مجوز کتاب و فیلم و یارانه راحت تر پرداخت شود و مجوز را برای روزنامه و مجله سریعتر بدهیم . ما دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره دار به تاریخ ملحق شود. حتما صد در صد موفق نبودیم اما موفقیت هایی داشتیم . انها باید بگویند که چقدر راضی هستند و چه مقدار رفاه و آزادی دیدند . من به طور متوسط راضی هستیم چون تمام کار دست ما نبود.

اگر تلاش دولت نبود شبکه های اجتماعی قربانی می شدند

وی افزود: مردم در مسایلی که می بینند مورد رضایت انها نیست باید با یک صدای رسایی حرف بزنند که انها بدانند راضی نیستند. مردم صاحب کشور و حکومت هستند. سرمایه ما مردم ما هستند. اگر تلاش دولت و رييس جمهور نبود، شبكه اي (شبكه هاي اجتماعي) نمي ماند و همه را قرباني كرده بودند.

حمله موشکی آمریکا به سوریه به مذاکرات صلح لطمه زد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال که پرسید، پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه اقدام ایران در این زمینه چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد، در مساله سوریه راه حل را سیاسی می دانم و مذاکرات صلح باید پیشرفت بهتری داشته باشد. کاری که آمریکا انجام داد بر مذاکرات صلح صدمه وارد کرد و باعث شد تروریست ها فکر کنند دست بالاتری دارند. در زمینه مبارزه با تروریست ها یک همکاری بین ایران روسیه و ترکیه هست و یک همکاری بین ایران روسیه و سوریه وجود دارد. در سفری که به مسکو داشتم بحث کردیم و دیروز در مذاکره تلفنی باز هم برای هماهنگی بیشتر تصمیم گرفتیم. هدف این است که در کنار مبارزه با گروه های تروریستی در مذاکرات نیز به توافق هایی برسیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها