تردید آمریکا دربارۀ اطلاع روسیه از شیمیایی سوریه

تردید آمریکا دربارۀ اطلاع روسیه از شیمیایی سوریه
سه شنبه 22 فروردين 1396 - 13:39

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ از وجود تردید و چند صدایی در کاخ سفید، در قبال ادعای آگاهی روسیه از حملۀ شیمیایی در سوریه پرده برداشت.

العالمآمریکا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بلومبرگ، به نقل از یک منبع بلندپایه در کاخ سفید خبر داد که دولت آمریکا، در خصوص آگاهی روسیه از حملۀ شیمیایی در حومۀ ادلب سوریه، اطلاع دقیق ندارد و در این خصوص چند نظر وجود دارد.

این در حالی است که رسانه های آمریکایی، روز 10 آوریل با استناد به منبعی بلندپایه ادعا کرده بودند که روسیه از برنامه ریزی برای حملۀ شیمیایی به منطقه خان شیخون در حومۀ ادلب، باخبر بود زیرا یک پهپاد روسی، پس از وقوع حملۀ شیمیایی، بر فراز منطقه به پرواز در آمد. اما این منبع، هیچ دلیل دیگری در این خصوص ارائه نکرد.

نکتۀ مهم آن است که مسئولان آمریکایی، به طور رسمی این اطلاعات را تایید نکردند و مهم تر از آن این که هم آمریکا و هم روسیه، پیاپی و به صورت گسترده از پهپادها در سوریه استفاده می کنند تا اوضاع میدانی را زیر نظر داشته باشند.

گروه های مخالف سوری، دولت سوریه را مسئول این حملۀ شیمیایی دانستند، اما دولت سوریه هرگونه ارتباط به این حمله را به شدت تکذیب کرد.

واشنگتن و هم پیمانانش نیز همگی دولت سوریه را مسئول این حملۀ شیمیایی دانستند، اما برای اثبات ادعای خود، هیچ دلیلی ارائه نکردند. در این حملۀ شیمیایی دستکم 80 تن کشته و 200 تن زخمی شدند.

آمریکا با استناد به اتهامات بی دلیل خود به دولت سوریه، به فرودگاه نظامی الشعیرات در سوریه که در نزدیکی حمص واقع شده است، حمله کرد و این فرودگاه را موشک باران کرد.

205

پربیننده ترین خبرها