آیا پوتین به کنار گذاشتن بشار اسد کمک می کند؟

آیا پوتین به کنار گذاشتن بشار اسد کمک می کند؟
سه شنبه 22 فروردين 1396 - 21:50

روزنامه تایمز چاپ لندن با اشاره به سیاست مسکو در قبال سوریه بعد از حمله موشکی آمریکا و فشارهای غربی، از امکان کمک روسیه به کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت خبر داد.

العالمسوریه
روزنامه تایمز نوشت: کرملین به طور غیر مستقیم اعلام کرده است که حمایتش از بشار اسد رییس جمهور سوریه حمایتی مشروط است اما در عین حال فاش نکرده است که روسیه از اقدام غرب برای کنار گذاشتن بشار اسد حمایت نمی کند.
سایت الجزیره با انتشار گزارشی به نقل از روزنامه تایمز نوشت: غرب اهرم های فشاری از جمله تحریم های ویژه علیه افسران ارتش سوریه و افسران روسی فعال در سوریه و نیز قانون تحریم های مالی در اختیار دارد که می تواند از طریق آن روسیه را در خصوص مساله سوریه تحت فشار قرار دهد تا در موضع خود در قبال سوریه تجدید نظر کند.
این روزنامه افزود: هدف اصلی غرب از این رفتارها در شرایط کنونی این است که به روسیه ثابت کند ضروری است که مسئولیت رفتارهای بشار اسد را قبول کند. این روزنامه ادعا کرد که بشار اسد در سال 2013 از سلاح شیمیایی استفاده کرد و این روسیه بود که وی را نجات داد و مانع شکست حتمی وی در آن زمان شد.
تایمز در پایان با تاکید بر این که ضروری است پوتین این امر را درک کند که یافتن جایگزین برای بشار اسد امری بسیار فوری است، خاطرنشان کرد که پوتین اگر تنها یک مساله را خوب درک کند، آن یک مساله منافع شخصی اش است.
از سوی دیگر روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان " پوتین از سیاست خود در سوریه عقب نشینی نخواهد کرد"، نوشت: روسیه موضع خود را در سوریه مستحکم تر کرده است؛ پوتین در 5 سال گذشته میلیون ها تن سلاح و مهمات به کار گرفته و ده ها میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و به علت حضور قابل توجه در منطقه و حمایت از بشار اسد به قدرت بین المللی غیر قابل انکار تبدیل شده این درحالی است که در صورت صرف نظر کردن از بشار اسد تمام این دستاوردها را از دست خواهد داد.
این روزنامه افزود: روسیه از ابتدای بحران سوریه بویژه بعد از حضور نظامی در این کشور، راهبرد پیروزی در سوریه به هر قیمت ممکن را در سر پروراند و به جای این که بعد از "مساله هفته گذشته خان شیخون" موضع خود را در قبال بشار اسد کمرنگ تر کند، واشنگتن را به همکاری با تروریست ها متهم کرد.

هفته گذشته (16 فروردین) رسانه‌ها از وقوع حمله شیمیایی به شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند که بر اثر آن بیش از 80 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر خمی شدند.

گروه‌های مخالف دولت سوریه و کشورهای غربی دمشق را مسئول این حمله دانستند. با این حال دولت سوریه این اتهام‌ها را رد کرد.

دولت آمریکا 18 فروردین به ناوهای مستقر خود در مدیترانه دستور حمله به پایگاه هوایی الشعیرات داد و در توجیه آن گفت که حمله شیمیایی به خان شیخون از این فرودگاه صورت گرفته است.
213

پربیننده ترین خبرها