یک قدم تا تبدیل رؤیا به واقعیت ... ادغام مغز و کامپیوتر

یک قدم تا تبدیل رؤیا به واقعیت ... ادغام مغز و کامپیوتر
چهارشنبه 23 فروردين 1396 - 00:07

اگر فکر میکنید که کنترل مغز انسان توسط هوش مصنوعی فقط در فیلم های علمی تخیلی مثل ماتریکس امکان پذیر است، باید بگوییم که کاملاً اشتباه می کنید. Elon Musk در آینده ای نزدیک این موضوع را ثابت خواهد کرد.

العالم - گوناگون

 تعداد زیادی از افراد ثروتمند در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بر روی پروژه ای با عنوان Neuralink، که درباره ی ایجاد ارتباط مغز و کامپیوتر است، هستند. مدیر عامل شرکت SpaceX و Tesla تصمیم گرفته تا مغز انسان را با کامپیوتر ادغام کند.
ایده ی ادغام مغز انسان با کامپیوتر اولین بار توسط متخصص کامپیوتر و روانشناس، J.C.R Licklider، 57 سال پیش هنگام مطالعه بر روی همزیستی انسان و کامپیوتر، مطرح شد. به طور کلی شاید این پروژه به گونه ای نباشد که برای عموم کاربرد داشته باشد ولی در واقع افزایش هوش مصنوعی در تاثیر زیادی دارد. در نهایت اگر این پروژه با موفقیت انجام شود باعث پیشرفت در حافظه و رابط کاربری بهتر در دستگاه های دیجیتال خواهد بود. علاوه بر این باید بگوییم که پژوهشگران و توسعه دهندگان تکنولوژی در Silicon Valley مشغول کار بر روی این پروژه هستند و برای پیشرفت این پروژه تلاش میکنند. این تکنولوژی همچنین در علم پزشکی نیز کمک زیادی میکند و میتواند راه حلی برای افرادی که دچار بیماری صرع هستند باشد تا عملکرد مغز را در این افراد منظم کند. اما لازم به ذکر است که تعداد افرادی که حاضر میشوند تا درون مغزشان شی خارجی قرار دهند بسیار انگشت شمارند چرا که این موضوع میتواند بسیار خطرناک و مهم باشد و شاید آخرین انتخابشان باشد.
این طرح بلند پروازانه برای کاشت الکترودهایی در مغز انسان، سرمایه گذاران زیادی را به سمت خود کشیده است که باعث می شود سرعت دستیابی به آن بالا رود. بر اساس گزارشی در ماه گذشته، در یک نشست جهانی در دبی، مطرح شد که به زودی نتایجی از ادغام مغز و کامپیوتر ارائه خواهد شد. ماسک در سخنرانی خود اعلام کرد که انسان باید پیشرفت کند و توانایی ارتباط مستقیم با دستگاه های دیجیتال را داشته باشد. اگر مدیریت ماسک و حمایت ها از طرف سرمایه گذاران ادامه پیدا کند به زودی شاهد ترکیب مغز و کامپیوترها خواهیم بود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها