کاری که روزه با سلولهای پانکراس می کند!

کاری که روزه با سلولهای پانکراس می کند!
چهارشنبه 23 فروردين 1396 - 13:24

یک پژوهش جدید آمریکایی نشان می دهد که رژیم غذایی مبتنی بر روزه می تواند به بازسازی سلولهای پانکراس کمک کرده و عوارض و علایم دیابت را متوقف کند.

العالم - گوناگون

به گزارش سایت "بی بی سی" آزمایش های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهند که بازسازی و ترمیم پانکراس که به کنترل میزان قند خون کمک می کند باعث کنترل و مهار عوارض دیابت می شود.
در این پژوهش که در نشریه "سلول" (cell) منتشر شده است ثابت شده است که این نوع رژیم غذایی باعث بهبود عملکرد بدن می شود.
کارشناسان نتایج این پژوهش را بسیار امیدبخش و مفید توصیف کرده اند. 
در این رژیم غذایی، فرد به مدت 5 روز وعده های غذایی کم کالری با پروتئین و کربوهیدرات اندک حاوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع مصرف می کند.
پس از این دوره 5 روزه، فرد می تواند به مدت 25 روز هر مقدار که بخواهد غذا بخورد. لذا در این نوع رژیم، فرد چند روز وعده غذایی پرکالری مصرف می کند و چند روز بر اساس رژیم غذایی شبیه روزه عمل می کند.
پژوهشگران این نوع رژیم غذایی را بر روی موشها آزمایش کرده اند. نتایج آزمایش نشان داد که رژیم غذایی مبتنی بر روزه، باعث بازسازی نوع خاصی از سلولهای پانکراس موسوم به "بتا" می شود. کار این سلولها شناسایی قند در خون است و چنانچه میزان قند خون به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد، هورمون انسولین آزاد می کند.
آزمایشهای صورت گرفته بر روی موشها نشان می دهد که این نوع رژیم غذایی در درمان دیابت 1 و 2 مؤثر است.
همچنین آزمایش های صورت گرفته بر روی نمونه بافت مبتلایان به دیابت نوع 1، نتایج مشابهی را نشان می دهد.
نتایج آزمایش ها حکایت از بهبود برخی مبتلایان به دیابت دارد. کما اینکه به تشریح علل این فرآیند کمک کرده است.
دکتر "امیلی پرنس"، مدیر ارتباطات تحقیقات در انجمن بیماران دیابتی در انگلیس گفت: "این خبر قابل توجه است اما باید مطمئن شد که آیا اینم نتایج در مورد انسان ها هم صدق می کند یا خیر".
وی افزود: "این درمان کمک شایانی به مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 می کند و می تواند سلول های بتا در پانکراس را ترمیم یا بازسازی کند."
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها