پیشتازی اندک حامیان اردوغان درآخرین نظرسنجی همه‌پرسی

پیشتازی اندک حامیان اردوغان درآخرین نظرسنجی همه‌پرسی
پنج‌شنبه 24 فروردين 1396 - 13:44

بر اساس یک نظرسنجی، حامیان اصلاح قانون اساسی ترکیه 51 درصد از آرا را در همه‌پرسی یکشنبه هفته آینده این کشور در اختیار دارند.

العالم - ترکیه

به نقل از رویترز؛ بر اساس یک نظرسنجی که روز پنجشنبه منتشر شد، 51 درصد از ترک‌ها در همه‌پرسی یکشنبه هفته آینده به تغییر قانون اساسی و اعطای اختیارات گسترده به رجب طیب اردوغان رأی مثبت خواهند داد.
همه‌پرسی روز یکشنبه درباره بزرگترین تغییر در ساختار اداره ترکیه مدرن از زمان تأسیس این کشور در 100 سال اخیر تصمیم‌گیری خواهد کرد. بر این اساس، نظام ریاست جمهوری جای نظام پارلمانی را خواهد گرفت.
بر مبنای نظرسنجی مرکز “Gezici,” 51.3 درصد از مردم ترکیه از تغییر قانون اساسی این کشور حمایت می‌کنند و 48.7 درصد از آن‌ها به تغییرات پیشنهادی اردوغان رأی منفی خواهند داد.
این نظرسنجی در روزهای 8 و 9 آوریل با پرسش مستقیم از حدود 1400 نفر در 10 استان ترکیه انجام شد. این مرکز در نظرسنجی هفته گذشته خود، حمایت از تغییرات قانون اساسی ترکیه را 53.3 درصد اعلام کرده بود.
نتایج دو نظرسنجی دیگر نیز که روز چهارشنبه منتشر شد، از حمایت 51 تا 52 درصد از ترک‌ها از تغییر قانون اساسی این کشور حکایت داشت.
تبلیغات برای این همه‌پرسی روابط ترکیه را با برخی از متحدان اروپایی این کشور – نظیر آلمان و هلند -- خدشه‌دار کرده است. یکشنبه هفته جاری مهلت ترک‌های ساکن کشورهای خارجی برای شرکت در این همه‌پرسی به پایان رسید و به گفته اردوغان، در قیاس با موارد مشابه تعداد بیشتری از ترک‌ها در این همه‌پرسی شرکت کرده اند. به گفته تحلیلگران، این امر می‌تواند برای اردوغان خبر خوبی محسوب شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها