"دولت مصر برای تضعیف الازهر تلاش می‌کند"

پنج‌شنبه 24 فروردين 1396 - 19:35

یک روزنامه عربی مدعی شد، رسانه‌های وابسته به حاکمیت مصر موج حملات تازه‌ای را علیه مؤسسه الازهر آغاز کرده‌اند تا آن را در مبارزه با تروریسم، بی‌اعتبار و بی‌تاثیر جلوه دهند.

العالم - مصر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سایت روزنامه القدس العربی وابسته به قطر که از لندن به روز می شود، در سرمقاله خود نوشت: رسانه های وابسته به رژیم مصر موج حملات گسترده ای را علیه مؤسسه الازهر آغاز کرده اند.

احمد موسی، یکی از فعالان رسانه ای، در این خصوص گفت: طی دو سال و نیم گذشته از بس که عبدالفتاح سیسی بر تعدیل گفتمان دینی تاکید کرده است، صدایش گرفت، اما کسی کاری در این خصوص انجام نداد. در الازهر، ماندگاری و بقاء از آن خداست، اما سیسی مرگ این مؤسسه را اعلام کرده است. منظور او از این سخنان اقدام رئیس جمهور مصر به تشکیل شورای عالی برای مبارزه با تروریسم بود.

این روزنامه نوشت: برخی دیگر از اصحاب رسانه مصر مانند عمرو ادیب، در این خصوص اعلام کردند ریاست جمهوری تصمیم گرفته است در مورد موضوع تعدیل گفتمان دینی الازهر به تنهایی و بدون چشمداشت از اداره اوقاف یا مؤسسه الازهر وارد عمل شود و شورای عالی تعدیل گفتمان دینی تشکیل دهد.

در همین راستا، یکی از روزنامه های وابسته به حاکمیت نیز نظرسنجی برگزار و در آن این گونه نتیجه گیری کرده است که بیشتر شرکت کنندگان اعلام کرده اند که الازهر در زمینه تغییر گفتمان دینی و رویارویی با ایده های افراطی موفق نبوده است.

همسو با این تلاش ها، محمد ابو حامد، دادستان کل مصر لایحه ای را برای تعدیل قانون ساماندهی الازهر به پارلمان ارائه کرده است که در آن تاکید شده است که انتخاب اعضای هیئت عالی علماء از طریق ریاست جمهوری و نه شیخ الازهر صورت گیرد.

فارغ از وجود برخی تناقض ها و اشکالات گسترده، احتمال های چندی مطرح است که بر اساس آنها رژیم حاکم به ابعاد تاریخی، فکری و سیاسی این نهاد پی برده است و به همین علت برای تغییر و تعدیل جایگاه این مؤسسه تلاش می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها