سناتور آمریکایی: حمله خان‌شیخون کار اسد نبود

سناتور آمریکایی: حمله خان‌شیخون کار اسد نبود
جمعه 25 فروردين 1396 - 03:15

عضو سنای آمریکا از ایالت ویرجینیا، تاکید کرد استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمله به خان شیخون استان ادلب غیرممکن است.

العالم - سوریه

ریچارد بلک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به این سوال که آیا به اعتقاد شما، ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمله به خان شیخون استفاده کرده است؟ گفت: به اعتقاد من، به هیچ وجه امکان ندارد ارتش سوریه چنین حمله ای را صورت داده باشد. من در نبردهای مختلف جنگیده ام و به عنوان خلبان هم در جنگ های مختلفی حضور داشته ام. من شش سال است که پرونده سوریه را پیگیری می کنم و هر آنچه را که در این کشور و کشورهای همسایه آن رخ می دهد، ارزیابی می کنم. من بخش زیادی از زندگی خود را به عنوان وکیل سپری کرده ام.

وی ادامه داد: پس از هر حادثه ای همواره باید به شواهد و انگیزه ها نگاه کنیم. من همه را به چالش می کشم تا انگیزه واقعی را بیان کنند که چرا ممکن است بشار اسد از چنین سلاحی استفاده کرده باشد؟ ارتش سوریه شمار زیادی از نیروهای خود را در نبردها از دست داده است که تقریبا به حدود هشتاد هزار نفر می رسند. ارتش سوریه در نبردهای دشواری در دمشق، دیرالزور و حلب می جنگد و اگر می خواست از گاز سمی استفاده کند ممکن بود حتی به نیروهای خودی هم آسیب برساند. سوریه همه ذخایر شیمیایی خود را تحویل داد. البته من این مسئله را نفی نمی کنم که ممکن است همچنان بعضی از مواد شیمیایی در سوریه وجود داشته باشد. اما این تصور که بشار اسد تلاش کند شماری از غیرنظامیان را به قتل برساند، امکان پذیر نیست. زیرا طبیعی است که چنین اقدامی باعث خشم جهانیان ضد نظام سوریه شود. بنابراین منطقی نیست چنین اقدامی انجام دهد.

بلک در پاسخ به سوالی درباره علت اقدام آمریکا در حمله هوایی به سوریه افزود: این مسئله به حملاتی مربوط می شود که ترامپ با آن به علت بیان سخنان دوستانه اش در برابر روسیه، روبروست. ترامپ تصور می کند با این اقدام شاید بتواند اوضاع را بهبود ببخشد. اما تاکید می کنم به اعتقاد من، هیچ انگیزه ای وجود ندارد که بشار اسد را به طرف چنین اقدامی سوق دهد، زیرا این اقدام در نهایت می تواند باعث شکست او شود. بنابراین غیرممکن است بشار اسد چنین کاری کرده باشد. ترامپ با این اقدام می خواست خود را از فشارهایی که با آن روبروست، رهایی ببخشد به ویژه که اتهاماتی ضد او در مسئله روابط با روسیه مطرح شد. امکان ندارد ادعاهای القاعده درباره استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی، درست باشد. گروه های وابسته به القاعده می گویند، ارتش سوریه شماری از غیرنظامیان را در این حمله به قتل رسانده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بشار اسد می تواند بخشی از حل بحران در سوریه باشد؟ خاطر نشان کرد: باید واقعیت اوضاع در سوریه را درک کنیم که در یک سو بشار اسد و متحدانش وجود دارند و از سوی دیگر القاعده و متحدانش هستند. کسانی که از لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت سخن می گویند، می دانند که او محبوبیت مردمی بسیار زیادی نزد ملت سوریه دارد. ارتش سوریه هم به طور کامل از او حمایت می کند و این مسئله اهمیت دارد. در طول جنگ شش ساله، همه مخالفان بشار اسد نتوانستند جایگزینی معرفی کنند. دولت های جایگزینی که از سوی مخالفان مطرح شد، نتوانست هیچ محبوبیتی نزد ملت سوریه پیدا کند. اگر این ایده که باید در سوریه دخالت کنیم و بشار اسد را از قدرت کنار بگذاریم، عملی شود در این صورت القاعده پیروز خواهد شد و شاهد تشکیل خلافت وحشی خواهیم بود.

پربیننده ترین خبرها