کرزای: در برابر آمریکا می‌ایستم

کرزای: در برابر آمریکا می‌ایستم
شنبه 26 فروردين 1396 - 23:12

حامد کرزای رئیس جمهوی سابق افغانستان روز شنبه جانشین خود را به علت اجازه دادن به ارتش آمریکا برای رها کردن بزرگ ترین بمب غیرهسته ای در جریان عملیاتی علیه گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش در افغانستان، به ارتکاب خیانت متهم کرد.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری رویترز از کابل، کرزای از نفوذ قابل توجهی بین اعضای گروه قومی پشتون که اکثریت را در افغانستان تشکیل می دهند، برخوردار است. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز پشتون است.

اظهارات تند کرزای می تواند نشان دهنده عکس العمل سیاسی گسترده تری باشد که ممکن است ماموریت نظامی آمریکا را در افغانستان به خطر بیاندازد.

مقامات دفاعی افغان اعلام کرده اند بمب 21 هزار و 600 پوندی (نه هزار و 797 کیلوگرم) که اواخر روز پنجشنبه در استان ننگرهار در شرق افغانستان رها شد، به کشته شدن نزدیک به 100 مظنون تروریست  منجر شده هر چند که آنها اذعان دارند این یک برآورد است و مبتنی بر شمارش اجساد نیست.

کرزای در یک مراسم عمومی در کابل با زیر سوال بردن تصمیم غنی اعلام کرد: شما چگونه می توانید به آمریکایی ها اجازه دهید با وسیله ای که معادل یک بمب اتمی است، کشورتان را بمباران کنند؟

وی افزود: اگر دولت به آنها اجازه داده است این کار را انجام دهند، این اشتباه بوده و مرتکب خیانت به کشور شده است.

دفتر غنی در بیانیه ای در پاسخ به اتهامات کرزای، اعلام کرد این حمله بین نیروهای آمریکایی و افغان به دقت هماهنگ شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: همه افغان ها حق دارند نظر خود را بیان کنند. این (افغانستان) یک کشور آزادی بیان است.

به رغم این که این بمب به عنوان یکی از بزرگ ترین بمب های غیرهسته ای توصیف شده است ولی قدرت تخریب آن، که برابر با 11 تن تی ان تی است، در مقایسه با بمب های اتمی نسبتا کوچکی که در سال 1945 در ژاپن انداخته شد، رنگ می بازد.

قدرت انفجارهای اتمی ژاپن برابر با بین 15 هزار تا 20 هزار تن تی ان تی بود.

در دوران مسئولیت کرزای به عنوان رئیس جمهور افغانستان، مخالفت وی با حملات هوایی نیروهای خارجی به تنش در روابط وی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی منجر شد.

کرزای همچنین اعلام کرد قصد دارد در برابر آمریکا بایستد.

وی با اعلام این که من تصمیم گرفتم آمریکا را از خاکمان بیرون کنم، افزود: این بمب فقط نقض حاکمیت ما و بی احترامی به محیط زیست و خاک ما نبود بلکه برای سال ها، اثرات بدی خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها