مک‌کین: کره شمالی اولین آزمون واقعی ترامپ است

مک‌کین: کره شمالی اولین آزمون واقعی ترامپ است
دوشنبه 28 فروردين 1396 - 12:08

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با اشاره به خطرات تهدید کره شمالی تاکید کرد که این تهدید بسیار جدی است و احتمالا نخستین آزمون واقعی برای رئیس‌جمهور کنونی آمریکا محسوب می‌شود.

العالم ـ آمریکا
سناتور جان مک‌کین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی به توضیح مفصل خطرات تهدید بسیار جدی و رو به رشد کره شمالی پرداخت.

در ۲۴ ساعت گذشته کره شمالی تلاش کرد تا آزمایش موشکی دیگری انجام دهد و آزمایشش ناموفق بود. در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی از تصمیمش برای گرم گرفتن با چین دفاع کرد و نوشت: وقتی که چین درخصوص مساله کره شمالی با ما همکاری می‌کند چرا باید آن را "دست کاری" کننده ارزش پول بنامند.

مک‌کین درخصوص این توئیتر ترامپ اظهار کرد: چین اصلی‌ترین نقش را در حل مساله کره شمالی دارد. اگر چینی‌ها بخواهند می‌توانند مانع این مشکل شوند؛ چراکه بر اقتصاد کره شمالی کنترل دارند.

وی اشاره کرد: در حال حاضر توپخانه‌ای در مرز میان کره شمالی و کره‌ جنوبی وجود دارد و پیش از آنکه آمریکا یا کشور دیگری بتواند واکنشی نشان دهد ممکن است سئول مورد حمله قرار گیرد اما چین می‌تواند مانع این رویداد شود و ما باید از آنها انتظار داشته باشیم. چینی‌ها چه کنترل کننده ارزش پول باشند یا خیر برای جلوگیری از وقوع یک رویداد عظیم کاری انجام دهیم.

مک‌کین همچنین از عقب نشینی ترامپ درخصوص برخی از اظهارات تندش علیه چین در زمینه تجارت و ارزش پول حمایت و تاکید کرد که این اقدام ترامپ برای جلب حمایت چین در راستای کمک به آمریکایی‌ها برای حل مشکل کره شمالی صورت گرفته است.

مک‌کین علی رغم تعریف از تکنولوژی دفاع موشکی آمریکا گزارشات مبنی بر اینکه آمریکا در پرتاب جدیدترین موشک کره شمالی "خرابکاری" کرده است را تایید نکرد.

وی تنها گفت: فکر نمی‌کنم که آمریکا در این آزمایش موشکی خرابکاری کرده باشد اما نمی‌توانم این مساله را نیز به طور قطعی رد کنم.

مک‌کین افزود: افزایش تنش‌ها در منطقه تقصیر ترامپ نیست. زمانی که روسای جمهور سابق ما دائماً حرف از به توافق رسیدن با کره شمالی می‌زدند پیونگ یانگ با سرعت در زمینه برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش در حال پیشرفت بود. به همین خاطر من ترامپ را مقصر این مساله نمی‌دانم. مقصران اصلی روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه ۲۰ سال گذشته آمریکا هستند.

وی همچنین درخصوص کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت: رهبر ۳۳ ساله پیونگ یانگ با پدر و پدربزرگش کاملا متفاوت است. کیم جونگ اون هیچ منطقی ندارد اگرچه پدر و پدربزرگش نسبت به او منطقی‌تر بودند. به همین خاطر هرگز نمی‌خواهیم از گزینه نظامی در شبه جزیره کره استفاده کنیم؛ چراکه آتش بار کره شمالی به سئول بسیار نزدیک است. اما ما می‌توانیم به توانایی‌مان برای رهگیری خطرات تکیه کنیم.

مک‌کین گفت: این می‌تواند نخستین آزمون واقعی برای ریاست جمهوری ترامپ باشد. من معتقدم که ترامپ مشاوره‌های بسیار خوبی را از ماتیس و مک مستر می‌گیرد. ترامپ به عنوان یک رئیس‌جمهور در حال رشد است. او یک تیم امنیت ملی قوی را دور خود جمع کرده و به توصیه‌های آنها گوش می‌دهد. افرادی که در حال حاضر در راس قدرت هستند مسئول ناکامی‌های آمریکا در سیاست خارجه در دهه‌های اخیر نیستند. ما اساسا به مدت هشت سال در واکنش به "جرائم جنگی وحشتناک" در تاریخ هیچ کاری انجام ندادیم. دستکم ترامپ کاری انجام داد. در حال حاضر من امیدوارم که برای ادامه این روند استراتژی وجود داشته باشد.

وی افزود: آمریکا به برتری اخلاقی خود مبنی بر اینکه در تمامی جنگ‌هاوارد نمی‌شود پایبند است اما دست‌کم باید به اقدامات وحشتناک انسانی و جنایات جنگی واکنش نشان دهد.

منبع: ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها