فارین پالیسی: ترامپ، به‌دنبال تشدید تحریم‌های تهران

فارین پالیسی: ترامپ، به‌دنبال تشدید تحریم‌های تهران
سه شنبه 29 فروردين 1396 - 08:44

به نوشته فارین پالیسی، کاخ سفید در حال بررسی تشدید تحریم‌های کنونی برای افزایش فشار بر تهران است.

العالم - آمریکا

وبسایت فارین پالیسی در مطلبی نوشت: کاخ سفید در حال بررسی تشدید تحریم‌های کنونی بر ضد ایران و اِعمال تفسیری سختگیرانه‌تر از توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهان است.
یک مقام ارشد کاخ سفید در این خصوص به فارین پالیسی گفت دولت مایل است از ابزارهایی که در اختیار دارد، به شیوه‌ای سختگیرانه‌تر بهره ببرد. وی از این راهکار با عنوان «سیاست تحریم» یاد کرد. یکی از گزینه‌های در حال بررسی، گسترش تحریم‌های آمریکا برای پوشش بخش‌های بزرگترِ اقتصاد ایران است که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوند دارند.
رئیس‌جمهور و کابینه وی هنوز درباره ایران تصمیمی قطعی اتخاذ نکرده اند. اما به گفته مقامات، برخی تصمیم‌ها باید به زودی اتخاذ شود. 25 آوریل (5 اردیبهشت) ایران و 6 دولتی که درباره توافق هسته‌ای با تهران مذاکره کردند – از جمله آمریکا – برای بررسی دوره‌ای و 3 ماهه این توافق در وین گرد هم می‌آیند.
این که ترامپ چطور درباره تحریم‌ها و توافق هسته‌ای پیش می‌رود برای ایران، آمریکا و خاورمیانه پیامدهای مهمتری به دنبال خواهد داشت. یک تلاش هماهنگ از سوی آمریکا برای تشدید فشار بر ایران، بر مبنای این قمار استوار خواهد بود که فشار اقتصادی خواهد توانست تلاش تهران را برای افزایش نفوذ بر منطقه مهار کند.
اما اگر تنش‌ها با ایران از کنترل خارج شود و یا تهران را به خروج از توافق هسته‌ای ترغیب کند، این راهکار با شکست مواجه خواهد شد. تحریم‌های سختگیرانه‌ترِ آمریکا نبرد انتخاباتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را دشوارتر خواهد کرد. همچنین پیگیری خط تحریم‌های شدید می‌تواند اختلاف نظر میان واشینگتن و متحدان اروپایی آمریکا را تشدید کند.
به گفته «ریچارد نفیو،» کارشناس ارشد حوزه تحریم‌ها در تیم مذاکره‌کننده آمریکا، تحریم‌های گسترده که بخش‌های مختلف اقتصاد را هدف می‌گیرد، می‌تواند توافق هسته‌ای را تهدید کند و به ترغیب ایران برای خروج از آن منجر شود.
نفیو که هم‌اکنون در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند در این خصوص می‌گوید: «همه چیز واقعاً به این پرسش خلاصه می‌شود که آیا افراد تصمیم‌ساز معتقدند توافق هسته‌ای ارزش حفظ شدن دارد یا خیر.»
در ادامه این مطلب آمده است: همین حالا هم نشانه‌هایی وجود دارد که از استفاده سختگیرانه‌تر دولت ترامپ از اختیارات قانونی موجود در قیاس با دولت اوباما حکایت می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد برادر سردار سلیمانی، سهراب سلیمانی را تحریم کرده است. (سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است). در ماه فوریه هم وزارت خزانه‌داری 8 شرکت را که ادعا می‌شود با سپاه پاسداران ارتباط دارند، در کنار یکی از اعضای ارشد آن در لبنان در لیست سیاه خود قرار داد.
به گفته این مقام کاخ سفید که به دلیل حساسیت موضوع به شرط مخفی ماندن نامش اظهار نظر کرد، اقدامات تحریمی که از زمان حضور ترامپ بر مسند قدرت به اجرا گذاشته شده اند، بر مبنای پرونده‌هایی هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان اوباما آن‌ها را آماده ولی عملی نکرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها