گزارش المیادین از حواشی انتخابات ایران

گزارش المیادین از حواشی انتخابات ایران
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 01:11

تحلیلگر مسایل ایران در شبکه تلویزیونی المیادین تاکید کرد، مخالفت با پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی در ایران با اعتراضات گسترده روبرو شده است.

العالم - ایران

علی هاشم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره اعلام اسامی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: بعضی اعتراضات به اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدان صورت گرفت، اما شاهد "فریاد" در برابر تصمیم این شورا نبودیم. این مسئله بیانگر نوعی آرامش در مرحله بعدی انتخابات است. بیشترین فردی که پیش بینی می شد شاید جنجالی به پا کند، احمدی نژاد یا حمید بقایی معاون سابق او بود که به نظر می رسد چنین چیزی رخ نداد. البته تدابیری در تهران اتخاذ شده بود. جوانفکر سخنگوی احمدی نژاد هم تاکید کرد او می خواست به انقلاب و دین خدمت کند، اما شورای نگهبان به او فرصت نداد و تکلیف از دوش او ساقط شد.

به گزارش المیادین، اکنون وارد مرحله انتخاباتی بین شش نامزد و به طور مشخص بین دو نامزد اصلی یعنی حسن روحانی و ابراهیم رئیسی شدیم. اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف ذخیره راهبردی هستند و از نامزدی که از جناح خود آنهاست دفاع خواهند کرد. اما هنوز جمنا نامزد نهایی خود را تعیین نکرده است. این در حالی است که حسن روحانی نامزد نهایی جناح خود است. پیش بینی می شود جمنا هم به زودی نامزد نهایی خود را اعلام کند. انتظار نمی رفت تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در ایران آغاز شود. نامزدها به صورت قانونی بیست روز برای تبلیغات فرصت دادند. شورای نگهبان خواستار تمدید مهلت خود برای تایید صلاحیت نامزدان نشد.

هاشم در پاسخ به سوالی درباره دلایل رد صلاحیت محمود احمدی نژاد که رئیس جمهور قبلی ایران بود، افزود: یکی از شرایطی که شورای نگهبان در نظر می گیرد آن است که این فرد برای اداره کشور صلاحیت داشته باشد، اما کسی که قوه قضاییه ایران می گوید پرونده هایش هنوز باز است، نمی تواند تایید صلاحیت شود. البته اتهاماتی مطرح خواهد شد که رد صلاحیت احمدی نژاد تصمیم سیاسی است. به اعتقاد من، شورای نگهبان در چند روز آینده دلایل این تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. شرط دیگر هم اعتقاد به ولایت فقیه است. اعتقاد به ولایت فقیه یعنی اینکه ولی فقیه حتی بر زندگی خصوصی افراد هم ولایت دارد. اگر احمدی نژاد برای گرفتن اجازه نامزد شدن در انتخابات از رهبر ایران اقدام نمی کرد و در نتیجه رهبر ایران هم او را از این کار منع نمی کرد، ثبت نام احمدی نژاد سوال برانگیز نمی شد. البته نمی توان پاسخ نهایی به این سوال داد که چرا شورای نگهبان، احمدی نژاد را رد صلاحیت کرد.

وی درباره مخالفت با برگزاری مناظره های زنده بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران خاطر نشان کرد: بیشتر نامزدان و به طور مشخص نامزدان اصولگرا به طور جدی به این تصمیم اعتراض کردند و خواستار بازنگری در آن شدند. تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد مشکل فنی برای پخش زنده مناظره ها ندارد. تصمیم گیری در این باره در نهایت برعهده دولت ایران است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها