خشم آلمان از اسرائیل به خاطر شهرک سازی

خشم آلمان از اسرائیل به خاطر شهرک سازی
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 22:21

در آستانه دیدار زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان از فلسطین اشغالی، یک نماینده پارلمان آلمان که عضو برجسته حزب حاکم به شمار می رود، از وجود اختلافات بزرگ بین دوطرف سخن گفت.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، یک عضو برجسته حزب محافظه کار حاکم بر آلمان به ریاست آنگلا مرکل روز یکشنبه گفت به دست نیامدن پیشرفت در مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها، تهدیدی درازمدت برای اسرائیل به شمار می رود. وی همچنین به متکی بودن اسرائیل به ارتش و پلیس خود اشاره کرد. این سخنان با سفر زیگمار گابریل به منطقه خاورمیانه همزمان شده است.

نوربرت روتگن رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان به رادیو آلمان گفت روابط بین کشورش و اسرائیل همچنان عمیق و مهم است ولی اختلاف نظرهای بزرگی نیز بین آنها وجود دارد.

وی افزود همه کسانی که به شدت به اسرائیل علاقه دارند، از انعطاف ناپذیر شدن همه چیز و اتکاء بیش از حد اسرائیل به برتری ارتش و پلیس خود، احساس اندوه و ناامیدی می کنند.

روتگن گفت اسرائیل از تنش ها در دیگر کشورهای منطقه بهره برداری می کند که موجب کاهش توجه به مناقشه اسرائیل با فلسطینی ها شده است.

وی افزود: این وضع، امتیازات امنیتی و سیاسی برای اسرائیل دارد ولی اوضاع در حال بدتر شدن است و این تهدیدی واقعی برای اسرائیل در درازمدت به شمار می رود.

مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت: ما فکر نمی کنیم که اوضاع کنونی قابل دوام باشد از این رو به شرکای خود در رام الله و بیت المقدس و تل آویو خواهیم گفت باید تلاش دیگری برای احیای مذاکرات در چارچوب روند صلح خاورمیانه انجام دهند.

اختلافات بین آلمان و اسرائیل ماه مارس آشکار شد، زمانی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیدار با نتانیاهو را که قرار بود در ماه مه در بیت المقدس صورت گیرد لغو کرد. یک مسئول آلمانی به طور غیررسمی اعلام کرد علت اصلی لغو این دیدار، خشم آلمان به علت برنامه های نتانیاهو برای تسریع ساخت شهرک ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس و قانونی اعلام کردن ساخت و سازها در زمین های شخصی فلسطینی ها بوده است.

پربیننده ترین خبرها