فیبر نوری جایگزین سیمهای تلفن می شود

فیبر نوری جایگزین سیمهای تلفن می شود
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396 - 15:15

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تا پنج سال آینده فیبر نوری بجای سیم تلفن جایگزین منازل ایرانیان می شود.

العالم-ایران

 رسول سراییان امروز در مراسم افتتاح پروژه شبکه فیبر نوری منازل اجرای این پروژه را در راستای بسترسازی تولید اشتغال و توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: دسترسی به شبکه فیبر نوری نقطه حیاتی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی با بیان اینکه بر مبنای گزارش بانک جهانی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ سهم کشاورزی و صنعت در تولید ناخالص داخلی دنیا کاهش یافته و سهم خدمات افزایش داشته است، افزود: پیش بینی شده است که خدمات در تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۰، ۱۳۰ درصد رشد کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کشور برای رشد تولید داخلی از فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: سهم ما از بازار دنیا ۴۲۵ میلیاردتومان است که تا رسیدن به یک درصد GDP دنیا فاصله بسیار داریم.

وی با بیان اینکه گفته می شود تا سال ۲۰۵۰، ۱۶۱ تریلیون دلار ثروت از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا خلق می شود اضافه کرد: باید سهم ما از این خلق ثروت مشخص شود.

سراییان با اشاره به گسترش شهرنشینی گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۱ درصد مردم دنیا شهرنشین شوند و در این حالت مدیریت شهری بدون استفاده از فناوری اطلاعات ممکن نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه برای تحول بنیادین در کشور نیازمند هوشمندسازی خدمات و افزایش سهم در GDP هستیم خاطرنشان کرد: براساس گزارش سال ۲۰۱۶ سهم فناوری اطلاعات ایران در GDP کشور ۲.۷ درصد اعلام شده است و رتبه ایران با توسعه شاخص های فناوری اطلاعات در دنیا ۸۹ برآورد می شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در برنامه ششم توسعه باید رتبه ایران در توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات ۳۰ پله صعود کند و برای این هدفگذاری نیازمند توسعه شبکه دسترسی و ارائه خدمات باکیفیت و قیمت پایین هستیم.

سراییان با اشاره به برنامه های شرکت مخابرات ایران برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن گفت: تا پنج سال آینده بجای سیم تلفن، فیبر نوری را جایگزین منازل ایرانی ها خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشورهای منطقه شبکه دسترسی فیبر نوری منازل را اجرایی کرده اند، ادامه داد: در رده بندی کشورهای منطقه اثری از ایران در این حوزه نیست و عربستان و امارت در جایگاه نخست این جدول قرار دارند و کشور لبنان آخرین کشوری است که این فناوری رابه مردم ارائه کرده است.

سراییان گفت: با ظرفیت سازی صورت گرفته برای پروژه فیبر نوری منازل در فاز نخست هشت شهر کشور شامل ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، ۳۷۰ هزار واحد تجاری، ۱۰۰ واحد دولتی، ۲۱۰۰ دانشگاه و نیز تعدادی بیمارستان و مدرسه به این سرویس مجهز می شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این پروژه ایران وارد «عصر گیگ» شده است و پیش بینی می شود از طریق این فناوری مشتری به اینترنت یک گیگا بیت بر ثانیه دسترسی پیدا کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در این پروژه هم اکنون ۸۵۰۰ سایت موبایل به فیبر نوری متصل شده و می تواند سرویس LTE را با سرعت بالا به کاربران ارائه کنند، تاکید کرد: ۱۵۰ هزار کیلومتر فیبر نوری به عنوان زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات هم اکنون وجود دارد و ما یک میلیون ظرفیت سازی با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام داده ایم.

وی استفاده از تلویزیون اینترنتی با کیفیت ۴K از جمله ویژگی های اتصال فیبر نوری منازل عنوان کرد و گفت: برای استفاده از شبکه های تعاملی چاره ای بجز ایجاد شبکه دسترسی فیبر نوری در منازل نداریم.

سراییان در همین حال از معاون رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست تا شرایط را برای دریافت تسهیلات دو میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای پیشرفت این پروژه فراهم کند.

وی تحریک تقاضا از سمت دستگاه های دولتی برای الزامی شدن دولت الکترونیک و دولت موبایل و نیز مشارکت دولت در مناطق کمتر برخوردار برای ایجاد شبکه دسترسی فیبر نوری را از دیگر الزاماتی عنوان کرد که برای توسعه این بخش باید به کار گرفته شود.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها