یک تحلیلگر امور نظامی :

تمایل ناتو برای مداخله زمینی در لیبی

تمایل ناتو برای مداخله زمینی در لیبی
جمعه 10 تير 1390 - 06:49

يک کارشناس نظامي از تمايل پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) و زمينه سازي آن براي دخالت نظامي زميني در ليبي خبر داد.

عادل عبدالکافي کارشناس مسائل نظامي روز جمعه در گفتگو با شبکه خبري العالم گفت :  برخي تحليل هاي نظامي نشان می دهد که ناتو، انقلابيون لیبی را براي درخواست مداخله زميني تحت فشار قرار داده است، اما انقلابيون با اين موضوع به طور کلي مخالف هستند.

وی با بیان اینکه ناتو از دادن تجهیزات نظامی به انقلابیون لیبی طفره می رود، افزود : ناتو امکانات لازم براي پایان دادن به درگیری ها در ليبي را در اختيار دارد، اما به نظر مي رسد نگران تکرار سرنوشتی مشابه مداخله نظامی در عراق است.

عبدالکافي اظهار داشت: سلاح هايي که فرانسه و برخی کشورهای دیگر در اختيار انقلابيون قرار داده اند، در سطح انتظار نيست.اين کمک ها شامل سلاح هاي سبک هستند که هيچ کمکي به وضعيت انقلابيون نمي کند. رژیم قذافی سلاح هاي سنگين و دوربرد، نيروهاي کارآزموده و شمار زيادي مزدور در اختيار دارد و انقلابيون در حال حاضر نيازمند سلاح هاي ضد زره، دور برد و سنگين هستند.

این کارشناس نظامی افزود: معمر قذافي در تلاش است تا از عامل زمان براي ایجاد دودستگي در ميان کشورهاي عضو ناتو و تغيير مواضعشان بهره برداري کند و به همين دليل تلاش می کند تا با ذخيره سازي سلاح و وارد کردن نيروهاي مزدور جنگ را طولاني کند.

وی اضافه کرد: در مقابل ناتو نيز به افزايش انشعاب در اطرافيان قذافي براي سرنگوني وي اميدوار است. اين احتمال هم وجود دارد که ناتو در بحران ليبي گرفتار شود.

عبدالکافي در بخش ديگري از اظهاراتش تأکيد کرد: انقلاب توسط مردم ليبي آغاز شده و جوانان ليبي قيام کردند تا کشورشان را بار ديگر بسازند و پس از سرنگوني رژیم قذافي در آن يک نظام دمکراتيک و آزاد به وجود آورند.

وي با اشاره به اینکه جوانان انقلابي ليبي با دستان خالي به رويارويي با سلاح هاي سنگین رژیم قذافي رفته و در اين راه شهداي زيادي را تقديم وطن کرده اند، گفت : جوانان لیبی تصميم نهايي شان را گرفته تا قذافي را از مسند قدرت به زير کشیده،وی را بازداشت و به علت جناياتش عليه مردم ليبي محاکمه و مجازات کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها