در حمایت از سوریه

چین و روسیه رودرروی آمریکا در شورای امنیت

چین و روسیه رودرروی آمریکا در شورای امنیت
جمعه 10 تير 1390 - 09:20

آمريکا و 5 کشوراروپايي نتوانستند براي محکوم کردن سوريه در شوراي امنيت سازمان ملل در نشست مرتبط با تمديد ماموريت نيروهاي سازمان ملل در جولان اشغالي ، روسيه و چين را به همراهي با خودشان قانع کنند.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، روسيه به همراه چين تهديد کردند در صورتي که در قطعنامه شورای امنیت بندي در محکوميت سوريه گنجانده شود اين قطعنامه را وتو می کنند.

" الکساندر پانکين "معاون سفير روسيه در سازمان ملل گفت: روسيه از مواضع خود درباره سوريه عقب نشيني نکرده ، ما همپيمان قديمي سوريه هستيم و نيازي به هيچ گونه اقدامي از سوي شوراي امنيت نمي بينيم.

وي افزود: از آنجا که سوريه تهديدي براي امنيت و صلح بين المللي به شمار نمي آيد در برنامه کاري شوراي امنيت قرار ندارد.

ديپلمات ها مي گويند که شوراي امنيت درباره قطعنامه پيشنهادي کشورهاي اروپايي مبني بر محکوميت سوريه در اين شورا به علت آنچه سرکوب معترضان خوانده شده، رأي گيري نکرد، زيرا روسيه و چين تهديد کرده اند اين قطعنامه  را وتو خواهند کرد.

هند، برزيل و آفريقاي جنوبي اعلام کردند که به این قطعنامه مورد حمایت آمریکا رأي ممتنع می دهند.

تمديد مأموريت نيروهاي سازمان ملل در جولان اشغالی سوریه از چهار دهه پيش تاکنون يک امر عادي بوده است که اغلب بدون جدال يا کشمکشي از سوي شوراي امنيت تصويب شده است.

امسال موضوع اندکي متفاوت بود، ديپلمات هاي آمريکايي و اروپايي تلاش کردند تا بندي را تحت عنوان "موارد نقض حقوق بشر در سوريه" در متن اوليه تدوين شده از سوي آمريکا قرارگیرد.

اما روسيه و چين تهديد کردند در صورتي که چنين بندي در قطعنامه گنجانده شود، این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

در مقابل، آمريکا و اروپا به دنبال ناکامي در اقناع روسيه و چین مبني بر موافقت با براه انداختن جنگ لفظی علیه دمشق، سوريه را در سازمان ملل مورد انتقادات فراوان قرار دادند.

قطعنامه تمديد مأموريت نيروهاي سازمان ملل در بلندي هاي جولان اشغالی سوریه به مدت شش ماه ديگر تا پايان سال ميلادي جاري با اجماع آراي همه اعضاي شوراي امنيت تصويب شد و این موضوع مورد استقبال دمشق قرار گرفت.

 

 

پربیننده ترین خبرها