واکنش پارلمان اروپا به بحران ونزوئلا

واکنش پارلمان اروپا به بحران ونزوئلا
جمعه 8 ارديبهشت 1396 - 10:28

در حالی که تظاهرات مخالفان در ونزوئلا و درگیری آنها با نیروهای دولتی در روزهای اخیر حدود 30 کشته بر جا گذاشته و بحران این کشور را وارد یک مرحله وخیم کرده است، پارلمان اروپا سرکوب شدید مخالفان در ونزوئلا را به شدت محکوم کرد.

العالم - آمریکا

نمایندگان پارلمان اروپا روز گذشته در نشست خود که در بروکسل برگزار شد قطعنامه ای با اکثریت قاطع آرا به تصویب رساندند که در آن اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی و همچنین نیروهای مسلح غیرمنظم ونزوئلا بر ضد مخالفان نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور به شدت محکوم شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا در این قطعنامه از دولت ونزوئلا خواستند درباره  کشته شدن حدود سی تظاهر کننده مخالف که در روزهای اخیر در اتفاقات این کشور جان خود را از دست داده اند، تحقیق کند و عاملان این جنایات را محاکمه نماید.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از کاراکاس خواستند حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز را برای مخالفان رعایت کند.

این قطعنامه که با چهارصد و پنجاه رای مثبت ( سی و پنج رای منفی و یکصد رای ممتنع) به تصویب نمایندگان پارلمان اروپا رسید، از حمایت گروه های سیاسی بزرگ پارلمان اروپا برخوردار بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه اوضاع کنونی در ونزوئلا را آشفته توصیف کرد. فراخوان تظاهرات عظیم مخالفان رئیس جمهور ونزوئلا خطر وقوع خشونت های تازه را در این کشور  افزایش داده است. احزاب و گروه های مخالف ونزوئلا  حزب حاکم را به کودتا بر ضد قانون اساسی متهم کرده و تهدید کرده اند برای تشدید فشارها بر مادورو بیشترین شمار طرفداران خود را در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه دولت به خیابان ها خواهند کشاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، فدریکا موگرینی مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد خشونت های خونین در ونزوئلا مانعی بزرگ برای راهکارها و تلاش های مسالمت آمیزی است که برای حل بحران این کشور صورت می گیرد. وی از مقامات کاراکاس خواست آزادی های بنیادین و حق شهروندان کشورشان را برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز محترم بدارند. وی افزود بسیار حائز اهمیت است که همه طرف های دخیل در بحران ونزوئلا با حسن نیت برای کاستن از تنشهای موجود تلاش کنند.

از اول آوریل امسال موجی از تظاهرات آنتی چاویست ( برگرفته از نام هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا که از هزار و نهصد و نود و نه تا دو هزار و سیزده قدرت را در دست داشت) که با خشونت و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس همراه بود، در سرتاسر این کشور برگزار شد.

ونزوئلا واقع در آمریکای جنوبی که در پی سقوط بهای نفت خام در بازارهای جهانی از نظر اقتصادی با بحران مواجه شده، از زمان پیروزی مخالفان در انتخابات پارلمانی اواخر سال دو هزار و پانزده با یک بحران سیاسی وخیم نیز روبرو است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها