ارتباط نوشابه‌های رژیمی با زوال عقل

جمعه 8 ارديبهشت 1396
15:17
ارتباط نوشابه‌های رژیمی با زوال عقل نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی را سه برابر می‌کند.

العالم - گوناگون
 

براساس این تحقیقات، مصرف یک نوشیدنی رژیمی در روز، این خطر را در مقایسه با مصرف کمتر از یک نوشیدنی رژیمی افزایش می‌دهد.
با این حال پژوهشگران هیچ ارتباطی میان نوشابه‌های قندی و افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل نیافتند؛ اگرچه آنها هشدار می‌دهند که مردم به نوشابه‌های قندی، به چشم یک «انتخاب سالم» نگاه نکنند.
محققان دانشگاه بوستون در این مطالعه با بررسی داده‌های مربوط به ۴۳۷۲ بزرگسال متوجه شدند که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی در قیاس با جایگزین‌های قندی، خطر ابتلا به زوال عقل و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد.
افرادی که در گروه سکته مغزی قرار داشتند، بالای ۴۵ سال سن داشتند؛ اما کسانی که در گروه زوال عقل بودند، سن بیش از ۶۰ سال داشتند.
محققان پس از پیگیری این گروه‌ها به مدت ده سال دریافتند، ۹۷ مورد ابتلا به سکته مغزی و ۸۱ مورد ابتلا به زوال عقل (۶۳ مورد دارای آلزایمر) تشخیص داده شدند.
آن‌ها متوجه شدند، بزرگسالانی که روزی یک قوطی نوشابه رژیمی مصرف می‌کردند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل قرار گرفتند.
به گفته محققان، تمام این موضوع به دلیل وجود ماده‌ای به نام «آسپارتام» است که در بیشتر نوشابه‌های رژیمی برای شیرین کردن آنها استفاده می‌شود.
مشخص شده است که آسپارتام و نیز سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله «ساکارین»، رگ‌های خونی را تنگ می‌کنند که می‌تواند در نهایت به ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی منجر شوند.
آن‌ها متوجه شدند که خطر ابتلا به سکته مغزی در بزرگسالانی که روزی یک عدد و یا تعداد بیشتری نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند در قیاس با افرادی که عملا هیچ نوشابه رژیمی مصرف نمی‌کردند، سه برابر بیشتر بود و این افراد بیشتر احتمال داشت به زوال عقل مبتلا شوند.
با این همه، لازم به ذکر است که با این مطالعه نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که تمامی مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی گازدار به زوال عقل و یا سکته مغزی مبتلا می‌شوند و در این ارتباط لازم است مطالعات و پژوهش‌های بیشتری صورت گیرد.
تحقیق دیگری نیز که اوایل سال جاری میلادی درباره خطرات مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی توسط محققان امپریال کالج لندن انجام شده بود، نشان داد که مصرف نوشابه‌های رژیمی در قیاس با مصرف نوشابه‌های قندی کمکی به افراد در کاهش وزن نمی‌کند.
این مطالعه در ژورنال سکته مغزی انجمن قلب آمریکا چاپ شد.

منبع : imna

0% ...

آخرین اخبار

اجتماع بزرگ پیروان امام مجاهد شهید در «لاهور»؛ نمایش وحدت پاکستان در حمایت از ایران


مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای از تشدید حملات علیه ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد


تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در سرزمین های اشغالی


تشدید حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و مقابله موشکی و پهپادی مقاومت + فیلم


قاضی آمریکایی دولت را به بازگرداندن آثار برده‌داری در اماکن تاریخی ملزم کرد


ابراز نگرانی گروسی درباره تشدید فعالیت‌های نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا


مدیر اطلاع‌رسانی الحشدالشعبی: بسیج مردمی منبع قدرت عراقی‌هاست


رسانه صهیونیستی: اسرائیل برای توقف عملیات زمینی در لبنان آماده می شود


تنکر ترکرز: یک ابرنفتکش دیگر از خط محاصره آمریکا گذشت


استارمر در تماس با ترامپ از پیشرفت در روند تفاهم با ایران استقبال کرد