سایه آمریکا بر مذاکرات آتی پوتین و مرکل

سایه آمریکا بر مذاکرات آتی پوتین و مرکل
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 11:54

صدراعظم آلمان در شرایطی با رئیس جمهوری روسیه دیدار می‌کند که پیشتر با "دونالد ترامپ" ملاقات کرده و تاثیر غیرسازنده عامل آمریکا در این مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت.

العالم ـ اروپا
روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» نوشته است: دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان در تاریخ دوم ماه می (سه شنبه این هفته) در بندر سوچی (جنوب روسیه) مسائل مهم در دستورکار بین المللی، از جمله مبارزه با تروریسم، اوضاع در خاورمیانه و در وهله نخست سوریه و روند اجرای توافقنامه چندجانبه مینسک با هدف حل و فصل بحران در شرق اوکراین را مورد بررسی قرار خواهند داد.

بر اساس این اطلاعات، علاوه بر این، رهبران دو کشور به بررسی وضعیت کنونی و دورنمای روابط دوجانبه، بخصوص همکاریهای دوجانبه در عرصه انرژی، تجاری-بازرگانی و فرهنگی پرداخته و در مورد نشست سران «گروه بیست» که قرار است در ماه جولای در هامبورگ آلمان برگزار شود، تبادل نظر خواهند نمود.

لازم به ذکر است که به احتمال زیاد در حاشیه نشست سران هامبورگ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا برای نخستین بار با یکدیگر ملاقات خواهند نمود.

"اشتفان زایبرگ" سخنگوی رسمی دولت آلمان پیش از این اعلام کگرده بود که سفر یک روزه خانم مرکل به سوچی روسیه با هدف فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست سران گروه 20 صورت می گیرد.

آنگلا مرکل، آخرین بار در سال 2015  و به منظور شرکت در جشن هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم، به روسیه سفر کرده بود. رئیس جمهوری روسیه در ماه مارس سال جاری در دیدار با "زیگمار گابریل" وزیر امور خارجه آلمان در کاخ کرملین، یادآور شد که بی صبرانه در انتظار سفر صدراعظم مرکل به روسیه است.

مسکو و برلین در مورد روند اوضاع در سوریه و همچنین نحوه اجرای توافقنامه مینسک برای حل و فصل اوضاع در شرق اوکراین با یکدیگر اختلاف نظر دارند. برای آلمان که یکی از نقش آفرینان مهم در گروه «نورماندی» (شامل روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه) بشمار می رود، تسریع در اجرای این توافقنامه بسیار مهم است.

تاثیر عامل غیرسازنده آمریکا بر مذاکرات پوتین و مرکل

به عقیده کارشناسان، خانم مرکل در شرایطی به روسیه سفر می کند که پیش از این با "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری جدید آمریکا ملاقات کرده و بدون تردید عامل آمریکا نقش مهم و البته نه چندان سازنده ای در موضع گیری وی در جریان مذاکراتش با ولادیمیر پوتین خواهد داشت.

"کیریل کوتیش" رئیس دانشکده تاریخ سیاسی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو، زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه، معتقد است که نزدیکی آلمان به آمریکا یکی از مهمترین عوامل دشوارکننده در مذاکرات آتی صدراعظم این کشور با رئیس جمهوری روسیه است.

این کارشناس برجسته گفته است: «این واقعیت که برلین سیاست خود را با توجه به مواضع واشنگتن و در هماهنگی با آن، جهت گیری می کند، چندین سال است که دیگر بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل نمی توان نقش منفی و غیرسازنده آن در مذاکرات مرکل و پوتین را از نظر دور داشت.»

به عقیده وی، آمریکا دارای امکانات زیادی برای کنترل مواضع آلمان است که یکی از آنها، حضور حدود 70 هزار نیروی نظامی آمریکایی در خاک این کشور است و عامل آمریکا در برلین، اصلا به این مربوط نمی شود که رئیس جمهوری این کشور چه کسی باشد و این تاثیر حتی در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" نیز مشهود بود.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها