ترکیه، گذرگاه عبور افراد مسلح به سوریه

ترکیه، گذرگاه عبور افراد مسلح به سوریه
جمعه 10 تير 1390 - 14:30

پژوهشگر و تحليلگر سياسي عرب با اشاره به برنامه ريزي ترکيه براي ايجاد منطقه حائل مرزي قبل از حوادث شهر جسرالشغور سوريه؛ از ورود عناصر اطلاعاتي خارجي به سوريه در جريان اين حوادث براي شدت بخشيدن به بحران از طريق مرزهاي ترکيه خبر داد.

"بسام ابوعبدالله" در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: ايجاد منطقه حائل در مرز سوريه - ترکيه قبل از رويدادهاي جسرالشغور مطرح شده بود، به گونه اي که حتی مطبوعات ترکیه نیز درباره آن گزارش دادند.

وی افزود: در جریان حوادث "جسر الشغور" سوریه، شماری بسیاری از افراد مسلح دست داشتند، و علاوه بر این عناصر اطلاعاتی خارجی نیز از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شده و برای شدت گرفتن بحران زمینه سازی کردند.

ابوعبدالله خاطرنشان کرد: بعد از پايان ماه اول بحران در سوريه، و دو ماه قبل از وقوع رويدادهاي جسر الشغور يک گروه از ديپلمات هاي غربي و خصوصا انگليسي از منطقه اسکندرونه بازديد کردند؛ جايي که هم اکنون يک اردوگاه براي آوارگان سوری در آنجا احداث شده است.

وي تصريح کرد: در آن زمان گفته شد که هدف از اين بازديد بسترسازي براي خارج کردن اتباع انگليس از سوريه است، اما هدف اساسي از اين کار بررسي منطقه و مشخص کردن مکاني بودکه بايد اردوگاه آوارگان سوري در آنجا برپا می شد.

اين پژوهشگر و تحليلگر سیاسی سوریه با اشاره به چاپ گزارشی در روزنامه ايدلک ترکيه درباره اطلاعاتي از محتوی تلگراف یک رایزن سیاسی سفارت آمريکا در آنکارا در هشتم ماه آوريل گفت : وی در اين تلگراف از دولت آمريکا خواسته  از دولت ترکيه بخواهد موضوع ایجاد اردوگاه آوارگان سوري پيگيري شود.

ابو عبدالله درباره تحرکات ارتش سوريه گفت: در جسر الشغور حوادثی  روي داد و ارتش سوريه منطقه را با تانک محاصره کرد و تا 400 متری مرز با ترکيه پيش روي کرد، و اين حق حاکميت ارضی سوريه است که در داخل مرزهاي خود تحرکات لازم را انجام دهد.

ابو عبدالله تصريح کرد: اين فعاليت های غرب و ترکيه در چارچوب طرح آمریکایی صهیونیستی خاورميانه بزرگ صورت مي گيرد، که هدف از آن تقسيم منطقه و گسست ديني و طائفه اي مناطق اطراف رژيم صهيونيستي است، تا تشکيل دولت خاص يهودي انجام شود.

 از سوی دیگر مصطفی اوغلو" نماينده پیشین حزب عدالت و توسعه ترکيه در گفت و گو با العالم، اظهار داشت: ترکیه درباره افزایش شمار آوارگان سوری نگران است.

اوغلو با تاکید بر اینکه ترکيه قصد ورود به خاک سوريه را ندارد، تصريح کرد: ترکيه با آوارگان سوريه با احترام کامل برخورد و تلاش مي کند تا همه نيازهاي اساسي آنها را تامين کند. ازسوی دیگر تلاش مي کند تا راهکاري مسالمت آميز براي حل بحران در داخل سوريه ايجاد شود.

نماينده پیشین حزب عدالت و توسعه ترکيه گفت: ترکيه نمي تواند آوارگان، غيرنظاميان وکساني را که در منطقه جسرالشغور يا ساير مناطق سوريه جنايتي مرتکب شده، و اکنون به ترکیه پناه برده اند، از هم تشخيص دهد.





پربیننده ترین خبرها