دیده بان حقوق بشر؛

ترامپ شریک اخلاقی جنایات رئیس جمهور فیلیپین است

ترامپ شریک اخلاقی جنایات رئیس جمهور فیلیپین است
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396 - 14:08

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بدنبال دعوت از "رودریگو دوتیرتی" همتای فیلیپینی اش برای دیدار از واشنگتن، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا را شگفت زده کرد.

العالمآمریکا

به گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، ترامپ مکالمه تلفنی با رئیس جمهور فیلیپین و دعوت از وی برای دیدار از آمریکا را دوستانه توصیف کرد.
در همین حال، سازمان دیده بان حقوق بشر با انتقاد از این دعوت، رئیس جمهور آمریکا را شریک اخلاقی جنایات رئیس جمهور فیلیپین دانست.

براساس این گزارش، پس از این اقدام، موجی از انتقادات حقوقی متوجه دولت ترامپ شد زیرا روابط آمریکا و فیلیپین در اواخر دوره دولت باراک اوباما و به دنبال انتقادات واشنگتن از مواضع دولت «رودریگو دوترته» در قبال مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر، به شدت تیره شده بود اما به نظر می‌رسد این روند در دولت دونالد تغییر کرده باشد.

رئیس جمهور فیلیپین همانطور که در جریان کارزار انتخاباتی اش وعده داده بود از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، یعنی هفت ماه پیش عملیات گسترده ای را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر آغاز کرد. در این عملیات بیش از۷۶۰۰ تن کشته شدند که ۲۵۰۰ نفر از آنها افراد عادی بودند و ارتباطی با مواد مخدر نداشتند.
تیرگی روابط دو کشور به حدی بود که حتی کار به حملات لفظی دوترته به اوباما کشیده بود. رئیس‌جمهور فیلیپین همچنین از زمانی که کارش را در این مقام شروع کرده، اقداماتی از قبیل سفر به چین و همچنین چند ملاقات با همتای روس خود را ترتیب داده است.
هقته گذشته سازمان عفو بین الملل پلیس فیلیپین را متهم کرد که به طور "گسترده، آگاهانه و نظام مند" مجرمان و معتادان به مواد مخدر را به قتل می رساند. در تازه ترین گزارش این سازمان ضمن هشدار به دولت فیلیپین، روش پلیس این کشور در مبارزه با مواد مخدر با جنایت علیه بشریت مقایسه شده است.

گفتنی است در جریان مکالمه تلفتی شنبه گذشته میان ترامپ و دوتیرتی، دو طرف در مورد مسائل دو جانبه و بین الملی از جمله بحران در شبه جزیره کره گفت و گو کردند. پس از این تماس، کاخ سفید اعلام کرد که، ترامپ بی صبرانه در انتظار دیدار از فیلیپین است. قرار است رئیس جمهور آمریکا در چارچوب سفر به آسیا در نوامبر آینده به منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «آسه‌آن» از فیلیپین دیدارکند.
221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها