مانور مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه ای سری

مانور مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه ای سری
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396 - 20:33

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز مانور مشترک ارتش این کشور با نیروهای اعزام شده از ارتش ترکیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه اینترنتی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار ویدئویی در روز اول مه، از آغاز مانور مشترک یک واحد نظامی ترکیه با نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان با استفاده از تانک ها و زره پوش های نظامی در منطقه ای نامعلوم از خاک جمهوری آذربایجان خبر داد.

پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» ترکیه نیز در این باره نوشت: «این تمرینات نظامی، گامی به سوی تاسیس ارتش مشترک است. نظامیان ترکیه در این مانور پنج روزه در فاصله ای بسیار نزدیک به نیروهای ارمنستان، تمرین نظامی می کنند. این مانور مشترک، پیامی به روسیه نیز دارد مبنی بر اینکه ممکن است روسیه برای همیشه (جمهوری) آذربایجان و ترکیه را از دست بدهد.»

ینی مساوات نوشت: « واحد نظامی اعزام شده از ترکیه برای این مانور، ده روز قبل وارد (جمهوری) آذربایجان شده و در یکی از پادگان ها مستقر شده بود. احتمال داده می شود این پادگان، یکی از پادگان های نزدیک به خط مقدم ( با ارمنستان) است. نظامیان ترکیه از جمله هواپیماهای نظامی و خلبانان آن، در نزدیک ترین فاصله با دشمن ( ارمنستان) قرار دارند. یکی از حساس ترین مقاطع مذاکرات حل بحران قره باغ، هشداری به ارمنستان و نشانه اتحاد ترکیه - (جمهوری) آذربایجان خواهد بود.

سرهنگ هاکان آچیق گوز، فرمانده نیروهای اعزام شده از ترکیه برای این مانور گفته است هدف از این مانور تبادل تجربه ارتش های دو کشور و افزایش هماهنگی هاست. »ینی مساوات افزود:« خوب است (جمهوری) آذربایجان و ترکیه به موازات تمرینات نظامی مشترک، همانند روسیه و ارمنستان، واحد نظامی مشترک نیز تاسیس کنند. اما، تاسیس این نیروی مشترک به معنای رویارویی روسیه و ترکیه در قفقاز جنوبی و قره باغ نخواهد بود. برعکس، کرملین با مشاهده توازن قوا در منطقه ، ضرورت حل مسالمت آمیز مسایل منطقه ای را درک خواهد کرد و برای همکاری نزدیک با آنکارا تلاش خواهد کرد.»
ینی مساوات ادامه داد:« به هر حال، جنگ ( در قره باغ) تامین کننده منافع روسیه نیست. روسیه و ترکیه ده‌ها میلیارد دلار قرارداد امضاء کرده اند که خط لوله گازی ترک و فروش سامانه اس-400 از آن جمله است. به همین دلایل، روسیه به هیچ وجه تمایلی به رویارویی با ترکیه در قفقاز جنوبی ندارد. اگر روسیه این تمایل را ندارد، باید برای حل مناقشه قره باغ که احتمال پیوستن ترکیه به آن وجود دارد، تلاش کند. اگر روسیه این کار را نکند، ارتش (جمهوری) آذربایجان این کار را خواهد کرد و در این صورت، روسیه برای همیشه، (جمهوری) آذربایجان و ترکیه را از دست خواهد داد. سهم روسیه از مانور مشترک (جمهوری) آذربایجان و ترکیه نیز همین پیام به کرملین است. امیدوار باشیم  در روزهایی که این مانور جریان دارد، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در سفر به سوچی برای دیدار با ولادیمیر پوتین در روز سوم مه، این موارد مهم را نیز مطرح کند.»

پربیننده ترین خبرها