بلومبرگ:

سال آینده، تحویل نخستین جت‌های بوئینگ به ایران

سال آینده، تحویل نخستین جت‌های بوئینگ به ایران
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 08:15

به نوشته بلومبرگ، بوئینگ قصد دارد نخستین جت‌های خود را سال آینده به ایران تحویل دهد.

العالم - ایران

وبسایت بلومبرگ در مطلبی نوشت: شرکت بوئینگ در مسیر تکمیل تعهدات خود در قبال مفاد قرارداد فروش 80 جت به ایران‌ایر به آرامی پیش می‌رود و انتظار دارد نخستین هواپیما‌ها را سال آینده تحویل دهد. این رخداد به معنای صادرات نخستین هواپیما‌های آمریکایی به ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور خواهد بود.
"دنیس مویلنبرگ،» مدیر ارشد اجرایی بوئینگ روز دوشنبه پس از نشست سالانه این شرکت در شیکاگو به خبرنگاران گفت: «تحویل جت‌ها طبق برنامه زمان‌بندی‌شده پیش می‌رود. بسیار مهم است که در هر گام از این مسیر، با دولت آمریکا همکاری نزدیکی داریم.»
قرارداد 16.6 میلیارد دلاری بوئینگ با ایران‌ایر و قرارداد جداگانه 3 میلیارد دلاری با شرکت هواپیمایی آسمان ایران، میان دو برنامه دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – تعارض ایجاد می‌کند. این دو برنامه، وعده‌های انتخاباتی وی برای سختگیری بیشتر بر ایران، و وعده وی برای تقویت صادرات آمریکا و کمک به هزاران شغل تولیدی است. شرکت ایرباس، رقیب اروپایی بوئینگ، نخستین هواپیما‌های خود را در قالب قراردادی 19 میلیارد دلاری به ایران تحویل داده است.
در ادامه این مطلب آمده است: چشم‌انداز تحویل هواپیما به ایران همچنان محافظه‌کاران را در آمریکا آزار می‌دهد. آن‌ها مدعی هستند از این جت‌ها برای اهداف نظامی و یا حمایت از گروه‌های تروریستی استفاده خواهد شد. مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته به طرح ممنوعیت تخصیص بودجه برای فروش هواپیما به ایران رأی داد، و سناتور «مارکو روبیو» و «پیتر روسکام» -- عضو مجلس نمایندگان – از حزب جمهوری‌خواه از ترامپ خواستند در این موضوع مداخله کند.
قرارداد با ایران‌ایر می‌تواند به تقویت فروش هواپیما‌های 777 منجر شود؛ آن هم در زمانی که فروش جت‌های بلندپرواز با رکود مواجه شده است و مشتریان منتظر عرضه مدل بهینه‌سازی‌شده آن هستند که انتظار می‌رود در سال 2020 روانه بازار شود. بوئینگ برای نسل کنونی هواپیمای 777 – بزرگترین جت دوموتوره شرکت – 124 سفارش تکمیل‌نشده دارد. 15 هواپیمایی که از سوی ایران سفارش داده شده است، تولید مطلوب و بدون مشکل آن‌ها را در سال‌های 2018 و 2019 تضمین می‌کند.
مویلنبرگ در ادامه اظهارات خود افزود: «ما از مرحله دریافت مجوز عبور کرده ایم. شرکت هم‌اکنون در حال کار بر روی ساختار تأمین بودجه است. اگر هواپیما‌های ایران‌ایر به پروژه‌های شرکت افزوده شود، شرکت می‌تواند 90 درصد از تولیدات خود را در 2 سال آینده به فروش برساند. این به معنای کاهش خطر ایجاد سومین وقفه در تولید شرکت و جلوگیری از خطر اخراج‌های احتمالی خواهد بود.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها