مناطق کم خطر در سوریه؛‌ موضوع مذاکرات آستانه 4

مناطق کم خطر در سوریه؛‌ موضوع مذاکرات آستانه 4
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 20:08

محور اصلی دور چهارم مذاکرات «آستانه» درباره سوریه، بحث درباره طرح روسیه برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه است.

العالم-سوریه

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت: در چهارمین نشست «آستانه» بین طرفین معارضان سوری و دولت این کشور که از امروز آغاز شده است، قرار است در خصوص پیشنهاد روسیه برای ایجاد چهار «منطقه کاهش تنش» بحث و گفت‌وگو شود.

یک منبع از معارضان به الشرق الاوسط اعلام کرد که هرکدام از طرفین سوری قرار است طبق محل استقرار یا حضور خود در مناطقی که قرار است تنش‌ها در ان کاسته شود، موضع متفاوتی درباره این پیشنهاد داشته باشند.

وی ادامه داد: «در نهایت، یک موضع جمعی و نهایی اعلام خواهد شد».

متن پیشنهاد روسیه که یک منبع معارض آن را اعلام کرد، بر ایجاد 4 منطقه در ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه است.

در این متن که تحت عنوان  «پیشنهادات روسیه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در اراضی جمهوری عربی سوریه» آمده است، بر اعزام یگانهای نظامی کشورهای ضامن توافق نظارت بر نظام آتش بس، ایجاد خطوط فاصل در مرزهای این مناطق، ایجاد ایست و بازرسی برای غیر نظامیان بدون سلاح، تضمین وصول کمکهای بشردوستانه، برآورده کردن نیازهای تجاری و تأمین امنیت مراکز نظارت بر تعهد به آتش بس تأکید دارد.

بر اساس این طرح، کشورهای تضمین کننده باید شرایط مناسب را برای بازگشت آوارگان به داخل سوریه فراهم کرده و زیرساختها را پس گرفته و سیستم آبی را وصل و امکانات رفاهی را برای زندگی ساکنان در این 4 منطقه فراهم آورند.

حدود 15 نفر از معارضان مسلح سوریه روز سه‌شنبه (دیروز) برای شرکت در مذاکرات آستانه وارد پایتخت قزاقستان شدند.

منابع نزدیک به نشست آستانه اعلام کردند که کشورهای ضامن احتمالاً به طرفین سوری یک سری سندی را پیشنهاد می‌دهند که در حین مذاکرات 18 و 19 آوریل در تهران، به نگارش درآمد.

این اسناد به بهبود وضعیت آتش‌بس در سوریه و کاهش‌ تنش‌ها در این کشور مربوط می‌شود و این علاوه بر سندی است که به تبادل گروگانها میان طرفین سوری مربوط می‌شود.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها