قالیباف: در وزارت خارجه تغییر ساختاری می‌دهم

قالیباف: در وزارت خارجه تغییر ساختاری می‌دهم
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 22:41

باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور باشد و این مهم به تغییر ساختار وزارت خارجه نیاز دارد. برقراری ارتباط با همه کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی از سیاست های ما در حوزه خارجی است.

العالم - لحظه به لحظه با انتخابات 96

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: طرح تشکیل «وزارت خارجه و گسترش تجارت بین الملل» از اولویت های دولت مردم است.

قالیباف افزود: باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور باشد و این مهم به تغییر ساختار وزارت خارجه نیاز دارد.

وی گفت: برقراری ارتباط با همه کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی از سیاست های ما در حوزه خارجی است.

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: به هر حال شرایط دنیا به گونه ای نیست که در کشوری انسان زندگی بکند که دور خودش را دیوار بکشد و نخواهد ارتباط برقرار کند.

قالیباف ادامه داد: در زمینه های مختلف با ملت ها و دولت ها و با همه مراکز مختلف تحقیقاتی، علمی ، تجاری و شرکت های بزرگ باید این ارتباط ها برقرار شود.

وی افزود: مهمترین دغدغه، بحران اقتصادی درکشور است که متاسفانه پایه های اقتصادی کشور ما از اساس بر اساس واردات پایه گذاری شده است و صادرات خیلی نقشی ندارد.

قالیباف گفت: یکی از مهمترین راهبرد اصلی ما در سیاست خارجی توجه به بحث مربوط به صادرات است.

وی افزود: کارکرد وزارت خارجه ما عمدتا امنیت ملی است و متاسفانه تاکنون تجارت و اقتصاد در ساختار وزارت خارجه ایران اهمیت چندانی نداشته و وظیفه خود در راستای کمک به تقویت حوزه اقتصاد و پیدا کردن بازار بین المللی برای کالاهای ایرانی را به طور جدی در دستور کار قرار نداده است.

قالیباف گفت: واقعیت این است که برای تولیدات محصولات کشاورزی، صنعتی و خدماتی باید بازار بین المللی پیدا کرد تا امکان فعال شدن تمام ظرفیت های عظیم داخلی به کار گرفته شود و از این طریق می توان حرکت موثر و زودبازدهی را در رفع معضل بیکاری در کشور صورت داد، بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت باشد.

وی افزود: ساختار وزارت خارجه در ایران بگونه ای طراحی شده است که فقط پاسخگوی نیازهای سیاسی و امنیت ملی بوده و این ساختار اجازه نمی دهد که دغدغه اصلی امروز ما که رونق اقتصاد است، پیگیری شود. این در حالی است که در کشورهایی پیشرفته مانند کره جنوبی و ژاپن توسعه اقتصادی تا حد زیادی مدیون عملکرد دستگاه دیپلماسی این کشورها است. به طوری که این کشورها اولیت اصلی خود را پیدا کردن بازار برای تولید کنندگان خود قرار می دهند.

قالیباف گفت: در این کشورها که پس از جنگ جهانی دوم پیشرفت کرده اند وزارت خارجه نقش فعالی در تجارت خارجی و پیدا کردن بازار برای تولیدات داخلی بر عهده گرفت و حتی وزارتخانه ای مستقل برای توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین المللی به وجود آمد که در رابطه مستقیم با وزارت خارجه فعالیت  می کند.

وی افزود: ما در دولت مردم تلاش خواهیم کرد، تا در ابتدا طرح تغییر ساختار وزارت خارجه به وزارت خارجه وتجارت بین الملل را اجرایی کنیم، چرا که بر این باوریم با این تغییر می توان اولویت امروز کشور که رونق اقتصادی ، افزایش درآمد ملی و ایجاد شغل است، با سرعت پیش برد.

قالیباف گفت: معتقدیم که در یک دوره کوتاه می توانیم از ظرفیت بازار 400 میلیون نفری کشورهای منطقه برای گسترش فعالیتهای اقتصادی بهره ببریم. در یک افق بلند مدت هم می توان با تقویت دیپلماسی اقتصادی، برای گسترش روابط بین المللی وزارت خانه ای مستقل نیز ایجاد کرد که در ارتباط تنگاتنگ با وزارت خارجه و اقتصاد فعالیت کند.

وی گفت: همه دفاتر و کنسولگری ها باید برای فروش کالای ایرانی نمایندگی کنند و این دفاتر باید پاتوقی برای تولید کنندگان، صنعت گران و تجار ایرانی باشد.
 

منبع : iribnews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها