"تعطیلی بندر حدیده فاجعه است"

پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1396 - 05:36

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد هشدار داد بسته شدن بندر حدیده ممکن است برای یمن و مردم این کشور فاجعه به بار آورد.

العالم - یمن

رئیس جدید برنامه جهانی غذا روز چهارشنبه تاکید کرد یمن در حال حاضر نیز در آستانه قحطی به سر می برد اما بسته شدن بندر حدیده می تواند این کشور را به سمت یک فاجعه سوق دهد.

شهر بندری حدیده واقع در شرق یمن در حال حاضر در کنترل نیروهای انقلابی این کشور قرار دارد. نیروهای نظامی وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن و ائتلاف کشورهای عرب به سرکردگی عربستان سعودی که از دولت مستعفی یمن حمایت می کنند، با انقلابیون یمن درگیر هستند.

نگرانی از حملات احتمالی ائتلاف کشورهای عرب به بندر حدیده در این اواخر افزایش یافته است. بخش عمده مواد غذایی وارداتی به یمن از طریق بندر حدیده به این کشور می رسد.

درگیریهای مسلحانه و ناامنی اصلی ترین علل ناامنی غذایی در یمن هستند و آثار و پیامدهای ویرانگری بر خانواده ها و وضعیت غذایی مردم این کشور داشته اند. حملات و بمباران های بی وقفه،  محدودیت ها و حتی ممنوعیت های ارسال و توزیع کمکهای بشردوستانه در یمن ،  این کشور  جنگزده بیست و شش میلیون نفری را که حتی پیش از مناقشه مسلحانه  فقیرترین کشور شبه جزیره عرب بود، با یک بحران انسانی جدی روبرو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، دیوید بیسلی رئیس جدید برنامه جهانی غذا  در بیروت ضمن هشدار درباره خطر فزاینده قحطی در یمن تاکید کرد نود و نه درصد از واردات یمن از طریق بندر حدیده وارد یمن می شود. وی افزود هشتاد درصد از محصولات غذایی برنامه جهانی غذا  نیز از طریق همین بندر وارد خاک یمن می شود. به همین علت اگر بندر حدیده به هر دلیلی بسته شود، این اتفاق می تواند به وقوع یک فاجعه در یمن منجر شود.

با این حال سخنگوی ائتلاف نظامی کشورهای عرب تکذیب کرد که این ائتلاف قصد حمله به بندر حدیده را دارد.

طبق اعلام سازمان ملل متحد شمار افرادی که در کشور جنگزده یمن به حمایت های غذایی فوری نیاز دارند از چهارده میلیون نفر در سال گذشته به هفده میلیون نفر  افزایش یافته است.  مناقشه مسلحانه یمن  علاوه بر هزاران قربانی دست کم سه میلیون آواره بر جا گذاشته است.

رئیس برنامه جهانی غذا تاکید کرد بدون تردید ما از همه توان خود برای پیدا کردن راهکارهای جایگزین از جمله توسل به بنادر دیگر و یا رهاسازی کمکهای غذایی از آسمان استفاده خواهیم کرد اما هزینه های این کار افزایش خواهد یافت این در حالی است که برنامه جهانی غذا برای تامین نیازهای مردم یمن تنها بیست و پنج درصد از اعتبارات مالی مورد نیاز را در دست دارد. وی افزود کودکان، مردان و زنان یمنی قربانی می شوند، قحطی این کشور را تهدید می کند و زمان برای حل مناقشه این کشور به سرعت می گذرد.

طبق بیانیه برنامه جهانی غذا ، طرح جدید این نهاد در یمن که هزینه اجرای آن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون دلار برآورد شده است، طی یک سال به اجرا گذاشته خواهد شد و انتظار می رود محروم ترین قشرهای جامعه یمن که با ناامنی غذایی شدید روبرو هستند بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند اما این طرح برای تامین نیازهای مردم این کشور کفایت نمی کند و موفقیت آن  به اعطای فوری منابع مالی کافی توسط کشورهای و سازمان های کمک کننده به سازمان ملل متحد بستگی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها