پکن: حسن همجواری با کره شمالی را خواستاریم

پکن: حسن همجواری با کره شمالی را خواستاریم
جمعه 15 ارديبهشت 1396 - 02:30

وزارت خارجه چین در میانه دعوای رسانه‌ای خبرگزاری‌های رسمی کره شمالی و چین بر سر تشدید تحریم‌های پیونگ‌یانگ، وارد میدان شد و از «حسن همجواری» با کره شمالی سخن گفت.

العالم-آسیا

 پس از انتقاد رسانه‌های چینی از برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی و ناخرسندی پیونگ‌یانگ از این موضوع، وزارت خارجه چین وارد موضوع شد.

چند روز پیش رسانه‌های نزدیک به دولت چین با انتشار سرمقاله‌هایی، اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه کره شمالی به دلیل ادامه برنامه اتمی را خواستار شده بودند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی هم به شدت برآشفت و گفت که این کار برای مقصر جلوه دادن پیونگ‌یانگ بر سر تیره شدن روابط چین و کره شمالی است.

پس از این قضایا، «گِنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین وارد میدان شد و در مصاحبه با رویترز گفت موضع چین در قبال کره شمالی «روشن و تغییرناپذیر» است.

شوانگ گفت: «موضع چین در قبال روابط با کره شمالی، روشن و تغییرناپذیر و بر توسعه روابط دوستانه و حسن همجواری متمرکز است.»

چند دیپلمات بی نام به رویترز گفته‌اند که دولت چین در حال رایزنی با آمریکا برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر در شورای امنیت علیه کره شمالی است؛ منابع مزبور مدعی‌اند که چینی‌ها از بی‌اعتنایی کره شمالی به قطعنامه‌های شورای امنیت و ادامه آزمایش‌های مشکی بالستیک ناخرسندند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی که از تناقض این اخبار غیررسمی با موضع رسمی پکن برآشفته، هشدار داده «اقدامات تحریک‌آمیز نظامیان در حال سوق دادن شبه‌جزیره کره به لبه پرتگاه جنگ است.»

چینی‌ها پس از سفر اخیر رئیس‌جمهورشان به آمریکا، چرخشی ملموس در روابط با کره شمالی داشته‌اند و به طور مثال، از همان روز دیدار «ژی جین پینگ» با ترامپ، واردات ذغال سنگ از کره شمالی را ممنوع کردند.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها